- Τοποθέτηση του Δημήτρη Κωνσταντόπουλου, Βουλευτή Ν. Αιτωλοακαρνανίας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στο πλαίσιο της Επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις»
Κύριε Πρόεδρε,
Κύριε Υπουργέ,
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Κύριε Υπουργέ,
Φέρνετε σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων το Νομοσχέδιο για την «Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις».
Από το σύνολο του Νομοσχεδίου μόνο τα πρώτα 6 άρθρα αφορούν το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας και τις Βιβλιοθήκες, ενώ τα υπόλοιπα άρθρα αποτελούν ένα μίνι Νομοσχέδιο.
Αυτές οι διατάξεις μάλιστα, καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του σχεδίου νόμου, ρυθμίζοντας μια σειρά ειδικών και πολύ συγκεκριμένων θεμάτων, με μία γενικευμένη αντιμετώπιση, χωρίς διαβούλευση και τεκμηρίωση.
Επιγραμματικά να αναφέρω, τις ρυθμίσεις για τη βαθμολογική αναγνώριση της προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών, την ειδική αγωγή, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, τα μειονοτικά σχολεία, το ΙΚΥ, το ΣΑΕΠ, τον ΔΟΑΤΑΠ.
Προβλέπεται ακόμη η δημιουργία «Αυτοτελούς Διεύθυνσης Ιδιωτικής Εκπαίδευσης» στο Υπουργείο Παιδείας, η οποία είχε καταργηθεί και σήμερα επανιδρύεται.
Εξαιρετικά σημαντικές είναι οι προβλέψεις του Νομοσχεδίου και για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Μεταξύ των ρυθμίσεων που περιέχονται στο Σχέδιο Νόμου, θα πρέπει να σημειωθεί ότι προβλέπεται η ίδρυση Τμημάτων στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, η ίδρυση Πολυτεχνικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, η μετονομασία της Σχολής Κοινωνικών, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Άρα κύριε Υπουργέ, από τα παραπάνω προκύπτει ότι σήμερα εισάγετε στην Επιτροπή ένα Πολυνομοσχέδιο, με πλήθος διατάξεων, ανόμοιων μεταξύ τους, διαφορετικής σημασίας και νοήματος, οι οποίες αν μη τι άλλο δημιουργούν σύγχυση.
Ενώ λοιπόν κ. Υπουργέ, η φύση του Νομοσχεδίου αυτού, καθιστά αναγκαία τη διαβούλευση και την αναλυτική επεξεργασία των ρυθμίσεων, εσείς το χαρακτηρίζετε ως επείγον, επιλέγοντας να ακολουθηθεί μια διαδικασία fast track που δεν ευνοεί την ορθή νομοθέτηση.
Προσπαθήσατε να δικαιολογήσετε το επείγον με την αναφορά σας στο άρθρο 10 για τα θέματα της υπηρεσιακής κατάστασης του εκπαιδευτικού προσωπικού και στο άρθρο 13 για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τα ζητήματα αυτά, θα μπορούσε πράγματι να ειπωθεί ότι απαιτούν άμεσες ρυθμίσεις και θα μπορούσατε να τα φέρετε ως τροπολογίες λόγω του επείγοντος, δε μπορούν όμως να συμπαρασύρουν και να δικαιολογήσουν τον επείγοντα χαρακτήρα των υπόλοιπων 26 άρθρων.
Ξεκινήσατε με μία ρύθμιση για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας και τις ηλεκτρονικές εξετάσεις, την οποία θέσατε σε διαβούλευση στις 9 Σεπτεμβρίου και σήμερα έρχεστε και μας αιφνιδιάζετε, με ρυθμίσεις οι οποίες δεν έχουν τεθεί σε διαβούλευση, δεν έχουν τύχει επεξεργασίας και δεν μπορούν να ψηφιστούν με συνοπτικές διαδικασίες.
Κανείς δεν θα είχε αντίρρηση να φέρετε ένα σχέδιο Νόμου για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας και τις διατάξεις που χαρακτηρίσατε επείγουσες.
Η επιλογή σας όμως, είναι να «τσουβαλιάσετε» πολλά και ανόμοια μεταξύ τους θέματα ως διατάξεις και ρυθμίσεις, γι’αυτό και δεν μπορεί να μας βρει σύμφωνους.
Ξεκινήσατε πριν από λίγες μέρες τη συζήτηση για την αναβάθμιση του Λυκείου και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Συζητάμε για την πρόταση του ΙΕΠ, με τοποθετήσεις των αρμόδιων Φορέων.
Το σημερινό Νομοσχέδιο ωστόσο, τορπιλίζει κάθε έννοια διαλόγου.
Χαρακτηριστικά αναφέρω το άρθρο 19 το οποίο αποτελεί ένα μίνι Νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση με 17 ρυθμίσεις που αποτελούν 17 άρθρα.
Κάθε ρύθμιση αποτελεί και άρθρο. Άρα τι θα ψηφίσουμε όταν σε κάποια συμφωνούμε και σε κάποια διαφωνούμε; Γι’αυτό, στο άρθρο 19, ας τεθεί κάθε διάταξη ως άρθρο, ώστε να έχουμε ξεκάθαρη θέση και να μπορούμε να ψηφίσουμε αυτό που πραγματικά πιστεύουμε.
Έχω τονίσει πολλές φορές ότι η παιδεία δεν είναι χώρος για αντιπαραθέσεις και μικροπολιτική.
Θα πρέπει να την αντιμετωπίσετε με τη σοβαρότητα που της αρμόζει.
Με διάλογο, διαβούλευση και συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς.
Χωρίς αποσπασματικές διατάξεις.
Χωρίς να ψηφίζουμε και να ξεψηφίζουμε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, όπως συμβαίνει και στο παρόν σχέδιο νόμου με το οποίο τροποποιούνται ψηφισμένες διατάξεις του 2016.
Όπως θα αναλύσουμε και στην κατ’άρθρο συζήτηση, υπάρχουν πολλές ρυθμίσεις ελλιπούς αιτιολογίας και σκοπιμότητας.
Κύριε Υπουργέ,
Το παρόν Σχέδιο Νόμου περιέχει ρυθμίσεις που άπτονται πολλών ειδικών θεμάτων και όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης.
Ακόμα κι αν κάποιες από τις ρυθμίσεις έχουν σωστή στόχευση, δε μπορούν να τύχουν της συζήτησης και της επεξεργασίας που τους αρμόζει.
Ακόμα και στην ‘Εκθεση του ΓΛΚ, πολλές ρυθμίσεις δεν έχουν κοστολογηθεί, με αποτέλεσμα να μη γνωρίζουμε τις συνέπειές τους.
Αναμένουμε λοιπόν αύριο τις τοποθετήσεις και τις παρατηρήσεις των φορέων και θα τοποθετηθούμε συγκεκριμένα και στην κατ’άρθρο συζήτηση αλλά και στην Ολομέλεια.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, δηλώνουμε ότι επιφυλασσόμεθα επί της αρχής.
Ευχαριστώ