Σήμερα, Σάββατο και αύριο, Κυριακή λαμβάνει χώρα το 4ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων (ΠΕΣΣ) στα Ιωάννινα.Το συνέδριο έχει θέμα «Το σχολείο ως οργανισμός και κοινότητα μάθησης». Οι εργασίες του συνεδρίου θα διεξαχθούν στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΠΕΣΣ:Η διοργάνωση του Συνεδρίου αποτελεί συνέχεια των δράσεων της ΠΕΣΣ – ύστερα από την επιτυχή διεξαγωγή των τριών πρώτων συνεδρίων στην Κόρινθο (Νοέμβριος, 2013), τη Θεσσαλονίκη (Μάρτιος, 2015) και την Αθήνα (Φεβρουάριος 2016) – στο πλαίσιο της προσπάθειας των Σχολικών Συμβούλων να συμβάλλουν ενεργά στον δημόσιο διάλογο για τη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων (Π.Ε.Σ.Σ) στοχεύει στην προσέγγιση Τάσεων και Προοπτικών, με βάση σύγχρονες 4ο Συνέδριο ΠΕΣΣ. Ιωάννινα 9-10 Δεκεμβρίου 2017 Σελίδα 1 επιστημονικές παραδοχές και ερευνητικά δεδομένα, για τη μετατροπή του σχολείου σε οργανισμό και κοινότητα μάθησης.
- Χαιρετισμό στο συνέδριο πραγματοποίησε και ο Βουλευτής Αιτ/νίας, Υπεύθυνος ΚΤΕ Παιδείας Δημοκρατικής Συμπαράταξης κ Δημήτρης ΚωνσταντόπουλοςΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΟΜΙΛΙΑ
Κύριε Πρόεδρε
Κυρίες & Κύριοι Σύνεδροι
Σήμερα η ψυχή της εκπαίδευσης χτυπά στα Ιωάννινα.
Μια πόλη με ιδιαίτερη ιστορική διαδρομή και συμβολή στα εκπαιδευτικά δρώμενα.
Δύο Παιδαγωγικές Ακαδημίες , και στη συνέχεια Πρωτοπόρα Πανεπιστημιακά Παιδαγωγικά Τμήματα.
Αξιόλογες Πανεπιστημιακές Σχολές με έμφαση στην Παιδαγωγική Κατάρτιση, προσφέροντας άριστο εκπαιδευτικό δυναμικό σε όλες τις βαθμίδες .
Φίλες και Φίλοι
Οι μεγάλες αλλαγές στην εκπαίδευση οικοδομήθηκαν τη δεκαετία του 80.
Όπως:
✓ Δημόσιο Σχολείο
✓ Ίσες Ευκαιρίες στη μόρφωση
✓ Δημοκρατικοί Θεσμοί Διοίκησης και Εποπτείας.
Όλος αυτός ο σχεδιασμός υλοποιήθηκε και εξελίχτηκε βασιζόμενος και σε μια μεγάλη τομή , το θεσμό του Σχολικού Συμβούλου.
Του αρωγού , του συμπαραστάτη , του καθοδηγητή και του εμπνευστή – συνεργάτη του μάχιμου εκπαιδευτικού στο χώρο δουλειάς του, στο σχολείο.
Το μεγάλο όραμα για ένα σχολείο ανοικτό , δημοκρατικό , συμμετοχικό , καινοτόμο.
Με διοικητική αυτοτέλεια και οικονομική αυτοδυναμία,
που περνά μέσα από τη συνδρομή
του θεσμού, στην καθημερινή του λειτουργία .
Γνωρίζουμε όλοι , στην αίθουσα αυτή
ότι η δυναμική της εκπαιδευτικής πράξης, απαιτεί
αποτίμηση-αξιολόγηση-ανατροφοδότηση.
Απαιτεί ευελιξία και προσαρμοστικότητα.
Με ένα σταθερό διοικητικό πλαίσιο λειτουργίας ,
✓ των Σχολικών Μονάδων
✓ της Διοίκησης και της Εποπτείας .
Ζούμε πρωτόγνωρες καταστάσεις κοινωνικής ανισότητας. Τα αποτελέσματα των μνημονίων έχουν οδηγήσει την ελληνική οικογένεια σε αδιέξοδα.
Υπάρχει διάχυτος θυμός και αγανάκτηση , η οποία πολλές φορές εκτονώνεται στο σχολικό περιβάλλον από τους γονείς ,
ίσως και από τα ίδια τα παιδιά.
Φίλες και Φίλοι
Το σχολείο και ο εκπαιδευτικός νιώθει ως ΄΄σάκος του μποξ΄΄και δέχεται τα πυρά και τις αμφισβητήσεις αναίτια , ως ένα ξέσπασμα που αναζητά τρόπο να εκτονωθεί.
Ξέρουμε, ότι στο σχολείο ,η κοινωνία εμπιστεύεται το μέλλον της και τα παιδιά της.
Έχει απαιτήσεις , και προσδοκίες, όμως πρέπει να υπάρξει μια κουλτούρα προσαρμογής στη νέα κατάσταση πραγμάτων.
Η συνεχής
✓ υπό-χρηματοδότηση
✓ οι μηδενικοί διορισμοί
✓ ο θεσμός του αναπληρωτή βαλίτσα
✓ και η έλλειψη υποδομών,
είναι μερικά από τα προβλήματα που έχουν οδηγήσει σε υποβάθμιση το δημόσιο σχολείο και σε αδυναμία εύρυθμης λειτουργίας.
Παράγουμε εκπαιδευτικές ανισότητες.
Δεν μπορούμε να ενισχύσουμε υποστηρικτικές δομές ,για να βοηθηθεί ο εκπαιδευτικός ώστε να επιτελέσει το έργο του στην τάξη.
Με το θεσμό της Μετεκπαίδευσης καταργημένο.
Τη περιοδική επιμόρφωση σε αναστολή
και την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας ακυρωμένη ,
δεν υπάρχει ουσιαστικά καμιά διαδικασία αποτίμησης και ενίσχυσης του εκπαιδευτικού στην διδακτική πράξη.
Το φιλότιμο , η ευσυνειδησία και το υψηλό αίσθημα καθήκοντος των εκπαιδευτικών ,κρατά ακόμα όρθια την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Ίσως ,ως επιβράβευση αυτής της συμβολής , διατυπώθηκε
η «δέσμευση ότι κανείς εκπαιδευτικός της τάξης δεν αξιολογείται»
Δεσμεύσεις όπως
✓ 20.000 διορισμοί ,
✓ ενίσχυση του ολοήμερου σχολείου
✓ προσμέτρηση της ώρας σίτισης ως διδακτικής
✓ ενίσχυση των ειδικοτήτων ,
✓ δίχρονη υποχρεωτική προσχολική
✓ αγωγή και αξιοκρατικό σύστημα
✓ επιλογής στελεχών
αποτελούν υποσχέσεις κενές περιεχομένου.
Ας μην ξεχνάμε ότι πριν λίγες υπογράφτηκε για την εκπαίδευση το πιο σκληρό μνημόνιο.
Μετά την υπηρεσιακή ομηρία των εκπαιδευτικών , που θα εργάζονται μέχρι τα 62 , τα 65 και τα 67 από το 2020
και σε συνδυασμό με τη μόνιμη αδιοριστία των αναπληρωτών, έρχεται ο πραγματικός αρμαγεδώνας.
✓ Η Υποχρεωτικότητα του εργασιακού ωραρίου
✓ και οι Συγχωνεύσεις Σχολείων,
είναι ο προάγγελός ,
✓ της αύξησης του διδακτικού ωραρίου ,
✓ της μείωσης των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών ,
✓ της αύξησης της αναλογίας μαθητών ανά δάσκαλο,
✓ της υποβάθμισης των καινοτόμων προγραμμάτων.
Φίλες και Φίλοι
Οι εκπαιδευτικοί βιώνουν μια διαρκή ανασφάλεια και οι αντοχές τους δοκιμάζονται καθημερινά.
Εκεί ακριβώς, ακουμπά ο ουσιαστικός ρόλος του Σχολικού Συμβούλου σήμερα πιο αναγκαία από ποτέ!!
Είναι και παραμένει ο άμεσος συνεργάτης του εκπαιδευτικού της τάξης και του Διευθυντή της Σχολικής Μονάδας.
Για μια σειρά από θέματα,
που δεν επιλύονται μέσα από το γενικόλογο
και ασαφές νομοθετικό πλαίσιο της εκπαιδευτικής νομοθεσίας
ο ρόλος του είναι καταλυτικός.
Οι 800 Σύμβουλοι ανά την Ελλάδα, δίνουν καθημερινά τη μάχη στα σχολεία.
Είναι επιεικώς ατυχής η επισήμανση της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας , για φυγόπονους Σχολικούς Συμβούλους,
Εντάσσεται σε ένα γενικότερο και υφέρπον σενάριο απαξίωσης του θεσμού.
Για εμάς ο θεσμός ήταν , είναι και θα παραμείνει ο ουσιαστικός μοχλός ενίσχυσης του εκπαιδευτικού έργου.
✓ Αρωγός στον εκπαιδευτικό της τάξης ,
✓ συνεργός στο Διευθυντή του Σχολείου,
✓ συμμέτοχος στην επίλυση των προβλημάτων γονιών και παιδιών.
Είμαστε περήφανοι, γιατί οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ κατάργησαν τον επιθεωρητή
και δημιουργήσαν το θεσμό του Σχολικού Συμβούλου.
Είμαστε εδώ να ενισχύσουμε το θεσμό και να τον αναβαθμίσουμε .
Αν και η πολιτεία δεν στήριξε το θεσμό ως όφειλε , τα πρόσωπα που υπηρέτησαν και υπηρετούν, ξεπέρασαν τις δυσκολίες.
Δεν έπαψαν ποτέ να είναι και να αισθάνονται δάσκαλοι.
Κύριε Πρόεδρε
Κυρίες & Κύριοι Σύνεδροι
Γνωρίζετε , ότι η Δημοκρατική Συμπαράταξη έχει στηρίξει το σύνολο των αιτημάτων της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων.
Είμαστε ,σε συνεχή διάλογο και είμαστε οι πρώτοι που θέσαμε:
✓ το ζήτημα της αύξησης του επιδόματος ,
✓ της ενίσχυσης του ρόλου του θεσμού ,
✓ την κάλυψη των οδοιπορικών
✓ και επιτέλους το νέο νόμο για την επιλογή των Σχολικών Συμβούλων.
Για την οικονομία του χρόνου δεν θα αναφερθώ στο τελευταίο σχέδιο Νόμου αναλυτικά για τις επιλογές των Συμβούλων.
‘Αλλωστε τα αποτελέσματα της διαβούλευσης δεν έχουν καν δοθεί στη δημοσιότητα.
Ο ιστορικός του μέλλοντος, που ασχολείται με την εκπαίδευση ,θα μπορέσει να εξηγήσει πως ο νέος θεσμός με έδρα το Μεσολόγγι ,
θα εποπτεύει τα ορεινά σχολεία του Βάλτου στην περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας.
Εμείς δώσαμε και θα συνεχίσουμε να δίνουμε τη μάχη μας .
Για ένα σύστημα επιλογής
αντικειμενικό – μετρήσιμο
αξιοκρατικό και διάφανο.
Δεν μπορούμε να δεχτούμε την αποτίμηση της διδακτικής υπηρεσίας κατά το δοκούν
και το μηδενισμό μιας διαδρομής χωρίς αποτίμηση.
Για εμάς ως Δημοκρατική Συμπαράταξη το νέο πλαίσιο επιλογών πρέπει να στηρίζεται στο Ν.3848/2010 με τις απαραίτητες βελτιώσεις και προσαρμογές.
Δεν θα συναινέσουμε σε διοικητικού τύπου αποκλεισμούς διοικητικού χαρακτήρα (Θητείες – Χρόνια υπηρεσίας – Διδακτική Εμπειρία)
Για εμάς οι επιλογές πρέπει να αφουγκράζονται τις ανάγκες της εκπαίδευσης και της κοινωνίας.
Να εμπεδώνουν μια αντίληψη ισονομίας και διαφάνειας με συμβούλια κύρους σε πανελλαδικό επίπεδο.
Πιστεύουμε σε ένα καλύτερο σχολείο για τα παιδιά μας και μαζί θα αγωνιστούμε για να το κάνουμε πράξη.
Κλείνοντας
να ευχηθώ καλή επιτυχία στις εργασίες του Συνεδρίου σας.
Τα πορίσματα του , για εμάς θα αποτελέσουν
τη βάση ενός γόνιμου και εποικοδομητικού διαλόγου
για την ποιοτική αναβάθμισης της εκπαίδευσης
για το σχολείο που θέλουμε
για το μέλλον των παιδιών μας
για την Πατρίδα που μας αξίζει!!