Μια κοινωνία που αναζητά ζεστασιά, ουσία και μέτρο – και λιγότερο καταναλωτικό θόρυβο αποτυπώνει η νέα έρευνα EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025.
Σε μια περίοδο που η ακρίβεια εξακολουθεί να πιέζει τα νοικοκυριά, οι Έλληνες φαίνεται πως προσεγγίζουν τα φετινά Χριστούγεννα με έναν πιο συνειδητό, πιο γειωμένο και περισσότερο «ανθρώπινο» τρόπο.
Γιορτές στο σπίτι – ανάγκη για ασφάλεια και οικειότητα
Ένας στους δύο πολίτες (53%) σκοπεύει να περάσει τις γιορτές στο σπίτι, με οικογένεια ή φίλους. Η ανάγκη για οικειότητα, συναισθηματική ασφάλεια και σταθερότητα υπερισχύει, ιδιαίτερα στις μεγαλύτερες ηλικίες, που δείχνουν πιο επιφυλακτικές απέναντι στα μεγάλα έξοδα και τις εξόδους.
Παράλληλα, 41% δηλώνουν ότι θα αγοράσουν δώρα για τα αγαπημένα τους πρόσωπα – μια ανάγκη που επιμένει παρά τη μείωση της αγοραστικής δύναμης. Την ίδια στιγμή, το 32% των πολιτών λέει ότι θα προσπαθήσει να μη σπαταλήσει φαγητό και να περιορίσει τις υπερβολές, υιοθετώντας πιο βιώσιμες και υπεύθυνες συμπεριφορές.

Τι θα ξοδέψουν και πού: Με φειδώ, αλλά όχι με αποχή
Η εικόνα των φετινών αγορών είναι συγκρατημένα αισιόδοξη. Η πλειονότητα των ερωτηθέντων:
- 59% σκοπεύουν να ξοδέψουν περίπου τα ίδια με πέρυσι
- 13% θα ξοδέψουν περισσότερα (έναντι μόλις 4% το 2024)
- 24% θα ξοδέψουν λιγότερα
- 3% δεν θα ξοδέψουν τίποτα

Εντυπωσιακό είναι το εύρημα ότι 26% των νέων 18-29 ετών σκοπεύουν να αυξήσουν τη δαπάνη τους — ηλικιακή ομάδα που τυπικά δείχνει μεγαλύτερη διάθεση για εμπειρίες, δώρα και κοινωνικότητα.
Τα προϊόντα πρώτης ανάγκης στο επίκεντρο
Τρόφιμα και ποτά (61%) και ρούχα & αξεσουάρ (58%) αποτελούν τις δύο κατηγορίες που συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη ζήτηση.
Ακολουθούν:
- Εμπειρίες: 35% (φαγητό έξω, συναυλίες, δραστηριότητες)
- Προϊόντα προσωπικής φροντίδας & ομορφιάς: 32%
- Τεχνολογία & ηλεκτρονικές συσκευές: μόλις 28
- Είδη σπιτιού και κουζίνας: 12%
Αξίζει να σημειωθεί η πτώση της τεχνολογίας ως προτεραιότητας σε σχέση με τη Black Friday, όπου αποτελεί επιλογή για το 68%.

Η τιμή κυριαρχεί – αλλά επιστρέφει και το brand
Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι οι Έλληνες ψωνίζουν με προσοχή:
- 90% επιλέγουν με βασικό κριτήριο την τιμή
- 64% αξιολογούν και την ποιότητα
- 44% θα αναζητήσουν προσφορές (έναντι 55% πέρσι – σημαντική πτώση)

Παράλληλα, η σημασία της μάρκας ανακάμπτει – 25% θεωρούν το brand καθοριστικό κριτήριο, από 17% το 2024. Το εύρημα αυτό δείχνει ότι οι καταναλωτές επιδιώκουν αξιοπιστία και συναισθηματική σιγουριά, όχι απλώς χαμηλές τιμές
Όπως επισημαίνει ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής Τομέα Λιανεμπορίου, οι φετινές αγορές θα είναι «οριακά πιο ζωηρές» από πέρσι, αλλά η προσοχή στις τιμές και η στροφή στα είδη πρώτης ανάγκης δείχνουν ότι η καταναλωτική συμπεριφορά παραμένει προσεκτική: «Οι καταναλωτές αποφεύγουν τις υπερβολές, αλλά δείχνουν σημάδια σταθεροποίησης και επιστροφής στην αγορά.»






![Επίδομα θέρμανσης: Διπλό για τους νέους δικαιούχους – Τέλος η έκπτωση στο πετρέλαιο κίνησης [βίντεο]](https://www.agriniosite.gr/wp-content/uploads/2022/09/epidoma-thermansisi-s-1-e1663047723111.jpg)






