AgrinioSite
Παρασκευή, 19 Δεκεμβρίου, 2025
  • ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ
  • ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ
  • ΣΤΗΛΕΣ
    • ΕΡΓΑΣΙΑ
    • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • ΤΑΞΙΔΙΑ
    • STYLE
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
    • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ
  • ΓΝΩΜΕΣ
AgrinioSite
  • ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ
  • ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ
  • ΣΤΗΛΕΣ
    • ΕΡΓΑΣΙΑ
    • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • ΤΑΞΙΔΙΑ
    • STYLE
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
    • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ
  • ΓΝΩΜΕΣ
No Result
View All Result
AgrinioSite
No Result
View All Result

Επιστημονική ομάδα ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου: Πρώιμη παρέμβαση στις διαταραχές αυτιστικού φάσματος

16 Μαΐου, 2023
κατηγορία: ΥΓΕΙΑ
0
Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού
Share on FacebookShare on Twitter

Κάθε χρόνο στη χώρα μας γεννιούνται εκατοντάδες παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ).

Πρόκειται για μια διαταραχή της παιδικής ηλικίας, η οποία κυμαίνεται από ηπιότερες μορφές μέχρι βαρύτερες μορφές. Αυτό σημαίνει ότι η κλινική εικόνα του αυτισμού δεν είναι ομοιογενής. Ως διαταραχή επηρεάζει την ανάπτυξη των παιδιών σε τρεις βασικούς τομείς: α) την κοινωνικότητα, β) την επικοινωνία και γ) την σκέψη και την φαντασία.

Για την αντιμετώπισή του σημαντικό ρόλο παίζει η παροχή κατάλληλων θεραπευτικών μηχανισμών στα πρώτα στάδια ανάπτυξής του με στόχο την ομαλή κοινωνική ενσωμάτωση αυτού και της οικογένειάς του.

Η γλωσσική επικοινωνία των παιδιών με ΔΑΦ παρεμποδίζεται εξαιτίας του περιορισμένου, συχνά μη λειτουργικού λεξιλόγιο τους, της ηχολαλίας, της έκπτωσης στη χρήση εξωλεκτικών μορφών επικοινωνίας και των δυσχερειών που αντιμετωπίζουν στην αποκωδικοποίηση εκφράσεων προσώπου και χειρονομιών.

Εμπόδια ακόμη στην επικοινωνία και στην εκπαίδευσή τους προκαλεί η δυσχέρεια που αντιμετωπίζουν στο συνδυασμό ηχητικού ερεθίσματος και οπτικής πηγής (Friedman, Pfinner, 2020). Τα ιδιόρρυθμα και περιορισμένα ενδιαφέροντα τους, επαναλαμβανόμενα σε σημείο εμμονής, και το μεγάλος άγχος που αισθάνονται όταν αυτά διακοπούν προκαλούν επιπλέον δυσκολία ή και αποτυχία στη σύναψη φιλικών σχέσεων με τους συνομήλικους και στην πραγματοποίηση αλληλεπιδράσεων με τους εκπαιδευτικούς.

Είναι πολύ σημαντικό για εκείνα να διατηρούν τη ρουτίνα τους, ώστε να μπορούν να προβλέψουν το περιβάλλον τους. Συχνά, αισθάνονται ενοχλημένοι με το άγγιγμα και ενίοτε λαμβάνουν την εγγύτητα ως εισβολή στον προσωπικό τους χώρο (Abbasi, 2018). Η υψηλή ευαισθησία που έχουν στους ήχους, σε έντονα χρώματα και φώτα καθορίζει τις εκδηλώσεις συμπεριφοράς τους και λόγω της υπερβολικής έντασης προκαλείται γενικευμένο άγχος και εκνευρισμός. Αυτό με τη σειρά του επιφέρει δυσκολίες στην κατανόηση
οδηγιών και κοινωνικών συναναστροφών. Οι στερεοτυπικές κινήσεις αποτελούν έναν τρόπο αποβολής του στρες που προκύπτει από κάθε νέα κοινωνική συναναστροφή και οφείλονται στην αδυναμία τους να ανταποκριθούν σε συνθήκες που απαιτούν κοινωνικά αποδεκτές συμπεριφορές.

Επιπρόσθετα, η ικανότητά τους να κατανοούν και να εκφράζουν τις ανάγκες, τα συναισθήματα και τις επιθυμίες τους, αλλά και των άλλων ανθρώπων είναι περιορισμένη και ως εκ τούτου αποσύρονται και δείχνουν προτίμηση σε οικείες δραστηριότητες. Όσον αφορά στην κοινωνική αλληλεπίδραση, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως ντροπαλά και αποτραβηγμένα παιδιά ή ακόμα ως παιδιά δίχως όρια, που διεισδύουν απρόσκλητα στο χώρο των άλλων.

Συχνά, αποτυγχάνουν στην έναρξη και διατήρηση μιας συνομιλίας και δυσκολεύονται να πάρουν μέρος σε ομαδικό πρόγραμμα. Επομένως, δεν μπορούν να εμπλακούν εύκολα σε συμβολικό παιχνίδι και ακόμα και όταν συνυπάρχουν με άλλα παιδιά, το παιχνίδι τους χαρακτηρίζεται ως παράλληλο (Pliasa & Fachantidis, 2019).

Με σεβασμό στη διαφορετικότητα, γίνεται αναγκαία η έγκαιρη διάγνωση, η πρόληψη και πρώιμη παρέμβαση με εξειδικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα. Οι παρεμβάσεις πρέπει να έχουν ως αφετηρία τις δυνατότητες και τους περιορισμούς που θέτουν τα χαρακτηριστικά του φάσματος του αυτισμού και την ετερογένεια που τα χαρακτηρίζει. Πρέπει να προσφέρουν κίνητρα για κοινωνικές επαφές και να προωθούν σχέσεις που έχουν νόημα για το ίδιο το παιδί.

Διδακτικές μέθοδοι που συμβάλλουν στην κατάκτηση και γενίκευση των στόχων από τον εκάστοτε μαθητή με αυτισμό σχετίζονται με το δομημένο πλαίσιο κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, τη διδασκαλία κατά περίσταση, την προσαρμογή του περιβάλλοντος. Για να επιτευχθούν όμως απαιτείται σωστή οργάνωση του χώρου με μείωση των ερεθισμάτων στα αναγκαία για την εκάστοτε επικοινωνιακή περίσταση, ενώ ταυτόχρονα κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξη οπτικών ερεθισμάτων και αυστηρής ρουτίνας, στην οποία να περιλαμβάνονται τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Οι δραστηριότητες, τέλος, θα πρέπει να είναι ανάλογες των δυνατοτήτων τους, με σκοπό να νιώσουν ασφάλεια, να περιοριστεί το άγχος τους και να ενισχυθεί το κίνητρο τους για κοινωνική εμπλοκή (Berry, Russell & Frost, 2018).

Σε κάθε περίπτωση ο εκπαιδευτικός χρειάζεται να είναι ενημερωμένος για τις τεχνικές διδασκαλίας που αποδίδουν πιο αποτελεσματικά στα παιδιά με αυτισμό, όπως είναι η Αισθητηριακή παρέμβαση, Θεραπείες με την βοήθεια της τέχνης ,Μάθηση υποβοηθούμενη από τη χρήση υπολογιστών (Σιούλα & Διαμαντή, 2016). Για παράδειγμα η τέχνη μέσω της μουσικοθεραπείας βοηθάει τα αυτιστικά παιδιά να επικεντρώνονται περισσότερο στους ήχους από ότι στο λόγο, να  παράγουν ήχους με τη χρήση του μουσικού οργάνου ή να μιμηθούν κάποιο ρυθμό.

Ένας άλλος τρόπος εκπαιδευτικής παρέμβασης που απευθύνεται σε μαθητές με αυτισμό είναι η δημιουργία κοινωνικής ιστορίας με στόχο να περιγράψει μία ιδέα, ικανότητα ή κατάσταση στα πλαίσια σχετικών κοινωνικών ερεθισμάτων και κοινών απαντήσεων (Υ.Π.Ε.Π.Θ., 2015). Οι κοινωνικές ιστορίες αποτελούν μια σύγχρονη προσέγγιση και απαντούν στα ερωτήματα «πότε», «πού» και «γιατί» συμβαίνει κάτι, καθώς και «ποιος» και «πώς» εμπλέκεται (Γελαστοπούλου & Παπαμιχαλοπούλου, 2020).

Στόχος των συγκεκριμένων ιστοριών είναι η ανάπτυξη λειτουργικών στάσεων, συμπεριφορών και κοινωνικών δεξιοτήτων, ώστε το παιδί να μάθει να αλληλεπιδρά με τους γύρω του. Τέλος, είναι σημαντικό ο εκπαιδευτικός να οργανώνει τις καθημερινές δραστηριότητες των μαθητών με αυτισμό μέσω εικόνων, ώστε να αποφεύγεται η πολυπλοκότητα των προφορικών οδηγιών.

Έρευνες έχουν δείξει ότι μαθητές με αυτισμό έχουν πολύ καλή μνήμη και εξαιρετική επαναληπτική μνήμη (Α.Π.Σ., 2004). Και φυσικά, ο παιδαγωγός καλείται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με τους γονείς για τον σχεδιασμό ενός προγράμματος παρέμβασης από κοινές αρχές στο σπίτι και στο σχολείο.

Επομένως, καθώς όλο και μεγαλύτερος αριθμός παιδιών στον κόσμο χαρακτηρίζονται με ΔΑΦ με εμφανείς ποιοτικές δυσκολίες στην κοινωνική κατανόηση, στις συνδιαλλαγές και στην εκδήλωση συναισθηματικής αμοιβαιότητας(Spain, Sin, Linder, McMahon & Happé, 2018), είναι σημαντικό να υπάρχει εξειδικευμένη παρέμβαση από μικρή κιόλας ηλικία. Όλες οι παραπάνω στρατηγικές και εκπαιδευτικές μέθοδοι εφαρμόζονται στα πλαίσια της Πρώιμης Παρέμβασης της ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου από τις ειδικές παιδααγωγούς.

Οι Eιδικοί Παιδαγωγοί Μασαλή Ειρήνη Χρυσοβαλάντη MSc, Χαντζή Χρυσούλα, MSc

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για Παιδιά με Αυτισμό.(2004). Αθήνα.

Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (όπως ανακτήθηκαν από τον ιστοχώρο www.pi-schools.gr)

Σιούλα Ρ., & Διαμαντή Χ. (2016). Κατανόηση: Μία εναλλακτική «θεραπεία» για τον αυτισμό. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 2015 (2), 1295–1298. https://doi.org/10.12681/edusc.372

Υ.Π.Ε.Π.Θ. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.(2015) Ειδικό εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές με αυτισμό. ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ. Αθήνα

Γελαστοπούλου Μ. & Παπαμιχαλοπούλου Ε. (2020). Oδηγός Eκπαιδευτικού για την Aνάπτυξη Kοινωνικών και Συναισθηματικών Δεξιοτήτων, Δεξιοτήτων Ζωής και Αυτόνομης Διαβίωσης για μαθητές με αναπηρία μέσω Κοινωνικών Ιστοριών.
ΑΘΗΝΑ. ΙΕΠ

 

ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Abbasi, J. (2018). In-home robots improve social skills in children with autism. Jama, 320(14), 1425-1425.

Berry, K., Russell, K., & Frost, K. (2018). Restricted and repetitive behaviors in autism spectrum disorder: A review of associated features and presentation across clinical
populations. Current Developmental Disorders Reports, 5(2), 108- 115.

Friedman, L. M., & Pfiffner, L. J. (2020). Behavioral interventions. In The Clinical Guide to Assessment and Treatment of Childhood Learning and Attention Problems
(pp. 149-169). Academic Press.

Pliasa, S., & Fachantidis, N. (2019). Using Daisy Robot as a Motive for Children with ASD to Participate in Triadic Activities. Themes in eLearning, 12(12), 35-50.

Spain, D., Sin, J., Linder, K. B., McMahon, J., & Happé, F. (2018). Social anxiety in autism spectrum disorder: A systematic review. Research in Autism Spectrum Disorders, 52, 51-68.

Σχετικά Άρθρα

Τι κάνουμε από άγνοια και δεν μπορούμε να χάσουμε κιλά
ΥΓΕΙΑ

Τι να τρώτε το βράδυ για να έχετε χαμηλό σάκχαρο το πρωί

19 Δεκεμβρίου, 2025

Τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα μεταβάλλονται φυσιολογικά κατά τη διάρκεια της νύχτας και ειδικά για άτομα με διαβήτη τύπου...

Σε ποιες περιπτώσεις συνιστάται να μην πίνουμε νερό;
ΥΓΕΙΑ

Λίγο νερό πριν από τον πρωινό καφέ, για να μην «ξυπνήσετε» το σάκχαρο

19 Δεκεμβρίου, 2025

Μπορεί ο καφές να είναι ένα από τα πιο δημοφιλή ροφήματα στον κόσμο, εντούτοις, για όσους διαχειρίζονται το σάκχαρό τους,...

Προληπτικά rapid test για τους Δημότες στη Βόνιτσα
ΥΓΕΙΑ

Η γρίπη στην Ελλάδα σε περίοδο αυξημένης δραστηριότητας – Συστάσεις προστασίας από τον ΕΟΔΥ

19 Δεκεμβρίου, 2025

Η χώρα μας, όπως και πολλές άλλες χώρες του Βορείου Ημισφαιρίου, βρίσκεται πλέον σε περίοδο εποχικής δραστηριότητας της γρίπης, νωρίτερα φέτος...

Εντείνεται η ανησυχία για τη γρίπη – Αυξάνονται οι επισκέψεις στους γιατρούς
ΥΓΕΙΑ

ΕΟΔΥ: Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο από τη φετινή γρίπη – Συστάσεις

19 Δεκεμβρίου, 2025

Η Ελλάδα έχει ήδη εισέλθει στην περίοδο αυξημένης κυκλοφορίας της εποχικής γρίπης, νωρίτερα σε σύγκριση με τις δύο προηγούμενες χρονιές,...

ΕΚΠΑ: Γιατί φούντωσαν οι λοιμώξεις του αναπνευστικού μετά την πανδημία
ΥΓΕΙΑ

Καμπανάκι για τη γρίπη στα εορταστικά τραπέζια

18 Δεκεμβρίου, 2025

Η εορταστική περίοδος φέρνει μαζί της συγκεντρώσεις σε κλειστούς χώρους, κοινωνικές επαφές και αυξημένο συγχρωτισμό, παράγοντες που δημιουργούν το «τέλειο...

Μελάνωμα – Τεστ προβλέπει με ακρίβεια αν ο καρκίνος του δέρματος είναι πιθανό να εξαπλωθεί
ΥΓΕΙΑ

Ανοσοθεραπεία στον Καρκίνο: Η επανάσταση που αλλάζει τη θεραπεία

18 Δεκεμβρίου, 2025

Σε μια εποχή όπου η Ογκολογία εξελίσσεται ραγδαία, η ανοσοθεραπεία αναδεικνύεται ως πραγματική τομή στη θεραπευτική αντιμετώπιση του καρκίνου. Γράφει...

Εντείνεται η ανησυχία για τη γρίπη – Αυξάνονται οι επισκέψεις στους γιατρούς
ΥΓΕΙΑ

«Σούπερ γρίπη»: Τι ξέρουμε για τον νέο υποκλάδο – Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο και πόσο μας καλύπτει το εμβόλιο

18 Δεκεμβρίου, 2025

Η εμφάνιση του νέου υποκλάδου Κ του ιού της γρίπης τύπου Α (Η3Ν2) έχει φέρει ξανά στο προσκήνιο την ερώτηση για την...

Ψυχολόγος: Γιατί αρκετά άτομα νιώθουν μελαγχολία το καλοκαίρι
ΥΓΕΙΑ

Διαβήτης κύησης: Παράγοντας κινδύνου για επιλόχεια κατάθλιψη

18 Δεκεμβρίου, 2025

Οι γυναίκες που λαμβάνουν διάγνωση για διαβήτη κύησης διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να εκδηλώσουν συμπτώματα κατάθλιψης μετά τον τοκετό, σύμφωνα με...

ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟ ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟ ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟ
Κέντρο Θεραπείας και Εξέλιξης Κέντρο Θεραπείας και Εξέλιξης Κέντρο Θεραπείας και Εξέλιξης
Βρεφικός - Παιδικός Σταθμός Σπόροι Ζωής  Αγρίνιο Βρεφικός - Παιδικός Σταθμός Σπόροι Ζωής  Αγρίνιο Βρεφικός - Παιδικός Σταθμός Σπόροι Ζωής  Αγρίνιο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

  • Αγρίνιο: Εκτροπή οχήματος με τραυματισμό κοντά στην Αβόρανη

    Αγρίνιο: Εκτροπή οχήματος με τραυματισμό κοντά στην Αβόρανη

    663 κοινοποιήσεις
    Share 265 Tweet 166
  • Αγρίνιο: Ποιος τυχερός θα φάει την πινακίδα ή τον σοβά στο κεφάλι;

    627 κοινοποιήσεις
    Share 251 Tweet 157
  • Αμφιλοχία: Θλίψη για τον αιφνίδιο θάνατο του 59χρονου Απόστολου Σταφυλά

    617 κοινοποιήσεις
    Share 247 Tweet 154
  • Αγρίνιο: Θλίψη για τον πρόωρο θάνατο του Άγγελου Δημάδη

    706 κοινοποιήσεις
    Share 282 Tweet 177
  • Μεσολόγγι: Σοκαριστικό περιστατικό bullying σε 14χρονο – Ανήλικος εξανάγκασε το θύμα να γονατίσει, ενώ ένας ακόμη βιντεοσκοπούσε το περιστατικό

    607 κοινοποιήσεις
    Share 243 Tweet 152

Eιδησεογραφική πύλη με θεματολογία ποικίλης ύλης από το Αγρίνιο και τη Δυτική Ελλάδα.
Η δύναμη του διαδικτύου, η αμεσότητα της είδησης και η ταχύτατη διάδοσή της, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της εποχής και το agriniosite.gr σας καλεί να συμπορευτείτε μαζί του.
Με αποκαλυπτικές ειδήσεις, ρεπορτάζ, έρευνα, συνεντεύξεις, αφιερώματα. πολιτισμός, αθλητισμός κ.α
Το agriniosite.gr στηρίζει την κοινωνία και ελέγχει την εξουσία. Είναι η Δύναμη σου…
Η Δύναμη της Ενημέρωσης!

Facebook X-twitter Youtube

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Web Design & Development

© 2025 AgrinioSite

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του agriniosite.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.

No Result
View All Result
  • ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ
  • ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
  • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ
  • ΣΤΗΛΕΣ
    • ΕΡΓΑΣΙΑ
    • ΑΓΡΟΤΙΚΑ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • ΤΑΞΙΔΙΑ
    • STYLE
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
    • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ
  • ΓΝΩΜΕΣ

© 2023 AgrinioSite Web Design & Development by .