Άρχισαν οι μεταφορές ανεμογεννητριών στο ορεινό Βάλτο. Πραγματικά αισθάνεται κανείς δέος βλέποντας αυτά τα τεράστια εξαρτήματα να ανεβαίνουν σε δυσπρόσιτες περιοχές, όμως η διαδρομή δεν είναι και τόσο εύκολη και χωρίς επιπτώσεις.Χθες κοντά στο Μπαμπαλιό το φορτηγό που μετέφερε εξαρτήματα ανεμογεννητριών, προς Περδικάκι, διέκοψε την διαδρομή του αφού μιας κολόνα της ΔΕΗ στάθηκε εμπόδιο και έτσι σήμερα συνεργεία της ΔΕΗ φρόντισαν για το ξήλωμα-μεταφορά.
Και η αστυνομία συνδράμει!
Η Διεύθυνση Αστυνομίας Ακαρνανίας ανακοίνωσε πως θα ισχύσουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις με σκοπό την ομαλή και ασφαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των οχημάτων κατά την μεταφορά 16 ανεμογεννητριών από Μεσολόγγι με προορισμό την Τοπική Κοινότητα Θυάμου (θέση «Γαβροβο») και την Τοπική Κοινότητα Περδικακίου (θέση «Χιονάκι») του Δήμου Αμφιλοχίας, για την ανέγερση Αιολικών Σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι συγκεκριμένοι αποκλεισμοί – περιορισμοί θα ισχύουν από Δευτέρα έως Παρασκευή το χρονικό διάστημα από 16 Ιουλίου 2018 έως και 31 Ιουλίου 2018, μόνο κατά τον χρόνο διέλευσης των υπερμεγεθών οχημάτων μεταφοράς και σταδιακά από ώρα 06.30’ μέχρι και το πέρας διέλευσης αυτών.
Συγκεκριμένα οι ρυθμίσεις προβλέπονται στην Ιόνια Οδό (από χιλιομετρική θέση 65+201 έως χ/θ 80+781), στην Εθνική Οδό Αντιρρίου – Ιωαννίνων (από χ/θ 79+000 ως χ/θ 88+900) και στην Επαρχιακή Οδό Γέφυρα Αχελώου (Στράτος) – Εμπεσού – Άρτας (από χ/θ 0+001 έως χ/θ 60+000).
Ειδικότερα προβλέπεται
Περιορισμός ως προς τα όρια ταχύτητας των οχημάτων :
α) Στον Αυτοκινητόδρομο ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ (ρεύμα κυκλοφορίας προς Ιωάννινα), από την χ/θ 65+201 Α/Κ Ρίγανης έως και την χ/θ 80+781 Α/Κ Κουβαρά,
β) Στην Ε.Ο. Αντιρρίου – Ιωαννίνων, από την χ/θ 79+000 έως την χ/θ 88+900,
Αποκλεισμός της δεξιάς λωρίδας κυκλοφορίας του Αυτοκινητόδρομου της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Ιωάννινα, κατά τον χρόνο διέλευσής τους από την περιοχή ευθύνης μας, των υπερμεγεθών οχημάτων έως την έξοδό τους από αυτόν ( χ/θ 80+781 Α/Κ Κουβαρά).
Προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας τόσο στην χ/θ 80+781 (Α/Κ Κουβαρά) του Αυτοκινητόδρομου της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ, όσο και στην Ε.Ο. Αντιρρίου – Ιωαννίνων, από την χ/θ 78+500 έως της χ/θ 79+500, κατά την έξοδο – κίνηση των υπερμεγεθών οχημάτων μεταφοράς των ανεμογεννητριών.
Σταδιακή ολιγόλεπτη ακινητοποίηση των κυκλοφορούντων οχημάτων σε ασφαλή σημεία της Επαρχιακής οδού Γέφυρας Αχελώου (Στράτος) – Εμπεσού – Άρτας και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, από χ/θ 0+001 έως χ/θ 60+000 ή την εκτροπή αυτών μέσω παρακαμπτηρίων οδών, καθ’ όλη την διάρκεια της διέλευσης των υπερμεγεθών οχημάτων.
Oι υποχρεώσεις των εταιρείων
Κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα, η παραχωρησιούχος εταιρεία «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» και οι εταιρείες «ΓΑΒΡΟΒΟ Α.Ε» και « ΧΙΟΝΑΚΙ Α.Ε.», κατά λόγο αρμοδιότητας, οφείλουν να ενημερώνουν έγκαιρα την αρμόδια κατά τόπο Αστυνομική αρχή (Τ.Τ Αγρινίου & Α.Τ. Εμπεσού) σχετικά με τις ακριβείς ημέρες και ώρες κίνησης των οχημάτων, λαμβάνοντας υπόψη τα κυκλοφοριακά δεδομένα και τις καιρικές συνθήκες των εν λόγω ημερών.
Οι ανωτέρω εταιρείες, οφείλουν σε όλη την διάρκεια της εκτέλεσης των μεταφορών να τοποθετούν και να συντηρούν σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, την Πρότυπη Τεχνική Προδιαγραφή σήμανσης εκτελούμενων έργων, εντός και εκτός κατοικημένης περιοχής, τα εγκεκριμένα εγχειρίδια Λειτουργίας και Συντήρησης, τα Σχέδια Δράσης και τις εγκεκριμένες μελέτες, σύμφωνα με τις ανωτέρω (5) & (6) σχετικές, τις απαιτούμενες πινακίδες σήμανσης, φανούς, αντανακλαστικά, προειδοποιητικές και πληροφοριακές πινακίδες και γενικά να λαμβάνουν κάθε απαιτούμενο μέτρο, ώστε να εξασφαλίζεται, με αποκλειστική μέριμνα και ευθύνη τους η ομαλή και ασφαλής διεξαγωγή της κυκλοφορίας των οχημάτων στην περιοχή των εκτελούμενων έργων. Επιπλέον σε κάθε περίπτωση να λαμβάνουν όλα τα προβλεπόμενα και απαραίτητα μέτρα προστασίας των εργαζομένων.
Πέραν των ανωτέρω με μέριμνα των ανωτέρω εταιρειών:
α) Η περιοχή των ρυθμίσεων θα πρέπει να φωτίζεται επαρκώς κατά την διάρκεια της νύκτας και όποτε επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Ο μηχανικός εξοπλισμός θα πρέπει να απομακρύνεται μετά το πέρας του ωραρίου εργασιών έκαστης ημέρας και σε κάθε περίπτωση πριν νυχτώσει.
β) Θα πρέπει να γίνεται απόκρυψη των ενδείξεων της υφιστάμενης μόνιμης οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης που δεν θα ισχύουν κατά την διάρκεια των ρυθμίσεων και να τοποθετείται προσωρινή σήμανση σε κατάλληλες θέσεις.
γ) Να προηγηθεί έγκαιρη ενημέρωση των χρηστών για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις με τον προσφορότερο τρόπο από τα Μ.Μ.Ε. και το διαδίκτυο, καθώς επίσης να παρέχεται συνεχής πληροφόρηση για τις επικρατούσες συνθήκες κυκλοφορίας με τη χρήση πληροφοριακής σήμανσης, σταθερά ή κινητά VMS κ.λ.π., ώστε να εξασφαλίζονται οι απαιτήσεις ομαλής και ασφαλούς διεξαγωγής της κυκλοφορίας.
δ) Να ληφθεί ειδική μέριμνα για τις ώρες που αναμένεται αυξημένος κυκλοφοριακός φόρτος.
Οι παραβάτες της Απόφασης διώκονται και τιμωρούνται, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 52 Ν. 2696/99 (Α-57) «Περί κυρώσεως του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας», όπως τροποποιήθηκε, συμπληρώθηκε και ισχύει σήμερα. Λήψη επιβαλλομένων μέτρων υλοποίησης παρόντος άρθρου ανατίθεται στο Τμήμα Τροχαίας Αγρινίου και το Αστυνομικό Τμήμα Εμπεσού, κατά λόγο τοπικής αρμοδιότητας.
Πόσο μεγάλη επιτρέπεται να είναι η επέμβαση στο τοπίο για τη μεταφορά των ανεμογεννητριών στη θέση που θα τοποθετηθούν;
Η υπόθεση έχει φθάσει στον Συνήγορο του Πολίτη μετά καταγγελίες πολιτών από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, που διαπίστωσαν πολύ μεγάλες επεμβάσεις σε ορεινούς όγκους για τη μεταφορά των τμημάτων των ανεμογεννητριών στην κορυφογραμμή. Η δυνατότητα διπλασιασμού του πλάτους των δασικών οδών τρίτης κατηγορίας χωρίς η παρέμβαση αυτή να συμπεριληφθεί στα συνοδά έργα του αιολικού πάρκου δόθηκε με εγκύκλιο της τότε Ειδικής Γραμματείας Δασών το 2013. Οπως αναφέρει, «στις περιπτώσεις έργων που απαιτείται διέλευση οχημάτων μεταφοράς ογκώδους εξοπλισμού (…) μπορεί να εγκρίνεται στο άκρως δυνατό μέτρο η πέραν των 5 μέτρων καταστρώματος διάνοιξη της δασικής οδού και κατ’ ανώτερο έως 10 μέτρα, κατά παρέκκλιση των προδιαγραφών της δασικής οδοποιίας. Το επιπρόσθετο κομμάτι θεωρείται προσωρινό και πρέπει να αποκαθίσταται περιβαλλοντικά».
Είναι όμως αυτό εφικτό (και νόμιμο); Τον Μάιο του 2016 ο Συνήγορος του Πολίτη επισήμανε στο υπουργείο Περιβάλλοντος ότι η εγκύκλιος «έρχεται σε σύγκρουση με τις αρμοδιότητες των δασαρχείων, όσο και την περιβαλλοντική νομοθεσία». Περαιτέρω, «τα κλειστά σημεία των στροφών είναι συνήθως τα σημεία ρεμάτων ή φαραγγιών, τα οποία λόγω της διέλευσης των υδάτων παρουσιάζουν αυξημένη βλάστηση και ιδιαιτερότητες στο τοπίο. Μπορεί να θεωρείται μικρό τμήμα σε σχέση με το μήκος της οδού, η διαμόρφωση όμως μεγάλου πλάτους οδοστρώματος καταστρέφει δυσανάλογα το τοπίο (…) και δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως δασική οδός». Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, για να δημιουργηθεί ένα «καθαρό» οδόστρωμα 10 μέτρων, η επέμβαση είναι πολλαπλάσια λόγω των επιχώσεων. Ο Συνήγορος ζητεί την ανάκληση της εγκυκλίου.
Η Γενική Διεύθυνση Δασών, πάντως, υπερασπίστηκε την εγκύκλιο, υποστηρίζοντας ότι οι παρεμβάσεις θα είναι «ασφαλώς τεκμηριωμένες» και η επέμβαση «ακολουθείται από πλήρη αποκατάσταση του δασικού χώρου», σύμφωνα με τη νομοθεσία.
Σημειωτέον, παρόλο που η επικοινωνία του Συνηγόρου με τις Αρχές γίνεται σε τέτοια ζητήματα μόνο σε ενδοϋπηρεσιακό επίπεδο, στον Συνήγορο έφθασε και «παρέμβαση»… του Αναπτυξιακού Συνδέσμου Παραγωγών Ηλεκτρισμού Ελλάδος υπέρ της εγκυκλίου.