Ο κακός χαμός συμβαίνει το τελευταίο διάστημα στα αεροδρόμια, με τα περιστατικά που συμβαίνουν να είναι πολλά.
Οι εικόνες χάους στα αεροδρόμια είναι πλέον καθημερινή είδηση στον διεθνή τύπο. Όπως φαίνεται, η δυναμική ανάκαμψη της ζήτησης για ταξίδια βρήκε τα αεροδρόμια αλλά και τις αεροπορικές εταιρείες απροετοίμαστες, με αποτέλεσμα οι ελλείψεις προσωπικού, σε συνδυασμό με τις απουσίες λόγω του νέου κύματος των κρουσμάτων κορωνοϊού, να δημιουργούν μία ατελείωτη ταλαιπωρία για χιλιάδες επιβάτες.
Αυτή την εποχή, τα σοβαρότερα προβλήματα εντοπίζονται στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, όμως η εικόνα είναι κακή και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Τουλάχιστον για κάποιους επιβάτες, όμως, η κατάσταση αυτή είναι μια καλή ευκαιρία να βγάλουν εύκολα και γρήγορα χρήματα.
Αεροδρόμια: Πως μπορείτε να κερδίσετε χρήματα
Μία τέτοια είναι η περίπτωση της Megan Keaveny, η οποία είπε στο CNBC πώς μπόρεσε να βγάλει 3.000 δολάρια σε μια στιγμή.
Η 30χρονη μεσίτρια πλήρωσε 358 δολάρια για ένα εισιτήριο από το αεροδρόμιο LaGuardia της Νέας Υόρκης στο West Palm Beach της Φλόριντα.
«Την ώρα που επιβιβαζόμασταν, ο υπάλληλος στην πύλη έκανε την εξής ανακοίνωση: Χρειαζόμαστε 22 άτομα να βγουν από την πτήση. Προσφέρουμε 1.300 δολάρια στους εθελοντές», λέει η Keaveny. Αμέσως έστειλε μήνυμα στον σύντροφό της και στους φίλους της, που είχαν ήδη επιβιβαστεί, λέγοντάς τους ότι εάν η προσφορά ανέβαινε στα 2.000 δολάρια, τότε θα παραχωρούσε τη θέση της στο αεροπλάνο.
Μερικά λεπτά αργότερα, βρισκόταν μέσα στο αεροπλάνο. Και τότε, ο υπάλληλος ανακοίνωσε ότι η προσφορά είχε αυξηθεί στα 2.500 δολάρια. Ώσπου η Keaveny και μερικοί ακόμα επιβάτες να κατέβουν από το αεροπλάνο, η προσφορά είχε φτάσει στα 3.000 δολάρια.
Σύμφωνα με το CNBC, η εμπειρία της Keaveny δεν είναι ασυνήθιστη. Φέτος το καλοκαίρι, οι αεροπορικές εταιρείες προσφέρουν μεγάλα ποσά στους επιβάτες που είναι διατεθειμένοι να παραδώσουν τις θέσεις τους στην πύλη, όταν έχει γίνει overbooking στις πτήσεις.
Γιατί προσφέρουν τόσο μεγάλα ποσά οι εταιρείες; Πρώτον θέλουν να προστατεύσουν τη φήμη τους και δεύτερον, θέλουν να αποφύγουν όσο μπορούν τις καθυστερήσεις. Εάν ένα αεροπλάνο καθυστερήσει δύο ώρες γιατί η εταιρεία προσπαθεί να αποβιβάσει τους υπεράριθμους, τότε υπάρχει ο κίνδυνος ολόκληρο το πτητικό πρόγραμμα της αεροπορικής να διαταραχθεί, γιατί δεν υπάρχουν αρκετά πληρώματα.
Τελικά, η Keaveny πήρε μια άλλη πτήση για το Fort Lauderdale και πλήρωσε 50 δολάρια σε ένα Uber για να την πάει στο West Palm Beach. Έτσι, έφτασε μόλις 1-2 ώρες αργότερα από την παρέα της και όπως λέει, θα το ξαναέκανε και στο μέλλον. Μάλιστα, της δόθηκε η ευκαιρία να παραχωρήσει τη θέση της και στην πτήση για το Fort Lauderdale, αλλά δεν δέχθηκε την προσφορά, γιατί δεν ήθελε να καθυστερήσει άλλο.
Σε καλή μοίρα τα ελληνικά αεροδρόμια
Παρά το πρωτοφανές χάος που παρατηρείται εν μέσω τουριστικής σεζόν σε πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια, τα ελληνικά αεροδρόμια έχουν αποφύγει να περιέλθουν σε παρόμοια κατάσταση.
Αιτία για τις πολύωρες καθυστερήσεις ή και ματαιώσεις πτήσεων που σημειώνονται σε μεγάλα διεθνή αεροδρόμια είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς, η αδυναμία τους συμπεριλαμβανομένων των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας να επανέλθουν σε προ πανδημίας επίπεδα απόδοσης ενόσω σημειώνεται πολύ μεγάλη ανάκαμψη της ζήτησης για διεθνή ταξίδια.
Ωστόσο, παρά τις καλές επιδόσεις των ελληνικών αεροδρομίων, ο ελληνικός τουρισμός δεν μένει ανεπηρέαστος αφού πτήσεις που ακυρώνονται, για παράδειγμα εξαιτίας προβλημάτων στο Gatwick του Λονδίνου, στη Φρανκφούρτη ή στο Παρίσι, οδηγούν συχνά σε ακυρώσεις και σίγουρα καθυστερήσεις πτήσεων προς την Ελλάδα.
Επιπλέον, οι καθυστερήσεις που σωρεύουν σε ξένα αεροδρόμια αεροσκάφη τα οποία έχουν τελικό προορισμό την Ελλάδα, οδηγούν σε αντίστοιχες καθυστερήσεις και αναβολές πτήσεων που θα πραγματοποιούνταν με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη από την Ελλάδα, εξηγούν κύκλοι της ελληνικής αεροπορικής βιομηχανίας.
Σύμφωνα με τη γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt, «τα πράγματα πηγαίνουν κάπως καλύτερα στην Ελλάδα όπου επιβάτες αναφέρουν μόνο λίγα λεπτά αναμονής στους ελέγχους ασφαλείας, ενώ η παραλαβή αποσκευών λειτουργεί χωρίς καθυστερήσεις».
Η Handelsblatt επικαλείται πηγές του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, σύμφωνα με τις οποίες «μέχρι στιγμής δεν αντιμετωπίζουμε προβλήματα στην εναέρια και επιβατική κίνηση» αν και αναγνωρίζεται το «φαινόμενο ντόμινο στην ταξιδιωτική αλυσίδα που μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα».
Αυτό κυρίως σημαίνει καθυστερήσεις αφίξεων αεροπλάνων από άλλα επιβαρυμένα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Η Deutsche Welle από την πλευρά της αποδίδει τις καλές επιδόσεις των ελληνικών αεροδρομίων και στο γεγονός πως η γερμανική Fraport ανέλαβε πριν από πέντε χρόνια τη διαχείριση 14 περιφερειακών αεροδρομίων επενδύοντας 440 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό τους.