ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ερώτηση Κωνσταντόπουλου για την κατασκευή κόμβου στην Ιόνια Οδό για τη Ρίζα

Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη και τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη απευθύνει ο βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, ζητώντας να κατασκευαστεί κόμβος στην Ιόνια Οδό για την εξυπηρέτηση της Ρίζας και των πέριξ οικισμών. 

Αναλυτικά η ερώτηση του κ.Κωνσταντόπουλου:
Κύριοι Υπουργοί,
Με την αριθμό Α/1/00/1/01/01/οικ. 23803/24-6-2014 απόφαση του Υπουργού Υ.ΜΕ.ΔΙ.θεσπίστηκε η προσαρμογή του Βασικού Σχεδιασμού του αυτοκινητοδρόμου της Ιονίας Οδού, με επίκληση του όρου του άρθρου 4.2.2 (d) (i) της Σύμβασης Παραχώρησης (που είχε κυρωθεί με τον ν. 3555/2007 όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4219/2013 και ισχύει) για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Έργου «Αυτοκινητόδρομος Ιόνια Οδός από Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα, ΠΑΘΕ Αθήνα (Α/Κ Μεταμόρφωσης)-Μαλιακός (Σκάρφεια) και Συνδετήριος Κλάδος του ΠΑΘΕ Σχηματάρι-Χαλκίδα» και καταργήθηκε ο κόμβος που προβλεπόταν στην περιοχή της Ρίζας.

Η κατάργηση του κόμβου αυτού, έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα στην τοπική κοινωνία, τους κατοίκους των πέριξ περιοχών που τον χρησιμοποιούσαν, τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται και κινούνται στον άξονα Αντιρρίου-Ρίζας, τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές, τα ΚΤΕΛ όλης της χώρας καθώς όλα αυτά τα χρόνια εξυπηρετούσαν το επιβατικό τους κοινό με συγκεκριμένες στάσεις, ενώ τώρα οι επιβάτες επιβιβάζονται και αποβιβάζονται στη Γέφυρα. Ταυτόχρονα, μεγάλο πρόβλημα δημιουργείται και στην πορθμειακή γραμμή Ρίου-Αντιρρίου, η οποία οδηγείται σε μαρασμό με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η λειτουργία της.

Το βασικό επιχείρημα για την κατάργηση του κόμβου ήταν ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας με την υπ’ αριθμόν 4628/2013 απόφασή του ακύρωσε τους περιβαλλοντικούς όρους στην εν λόγω περιοχή. Έτσι, έγινε επανασχεδιασμός της χάραξης για κατασκευή δίδυμης σήραγγας μήκους 3χλμ περίπου και δύο ανισόπδεους κόμβους, έναν στο Αντίρριο-που μάλιστα και αυτός μεταφέρθηκε χωρίς νόμιμο έρεισμα κατά 500 μέτρα ανατολικά- και έναν στην περιοχή του οικισμού της Γαβρολίμνης. Κατόπιν οχλήσεων προς το υπουργείο για το εν λόγω θέμα, αποφάνθηκε ότι θεωρεί ικανοποιητική την απόσταση μεταξύ των δύο προαναφερόμενων ανισόπεδων κόμβων, η οποία είναι στα 13χλμ για την εξυπηρέτηση των οικισμών πέριξ του αυτοκινητόδρομου.

Ωστόσο, στην υπ’ αριθμόν 1598/2018 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τη νομιμότητα της κατάργησης του ανωτέρου αναφερόμενου κόμβου της Ρίζας κατά τη νέα χάραξη της Ιονίας Οδού αναφέρονται επί λέξει τα εξής:
«Αντιθέτως, ο κόμβος της Ρίζας ευρισκόταν στη χ.θ. 5+600 της παλαιάς (εγκεκριμένης με την ΑΕΠΟ 142128/25.7.205) χάραξης (βλ. έγγραφο Α/1/00α/08/24/24043/5.9.2014 της Ε.Υ.Δ.Ε.) και 5+ 576 της νέας (βλ. σελ 91 της ΜΠΕ) και με τη Συμφωνία Τροποποίησης δεν ρυθμίστηκε η τύχη του, εξάλλου η κατασκευή του κόμβου αυτού δεν ήταν εκ προϊμίου ασύμβατη με τη σήραγγα, η είσοδος της οποίας ευρίσκεται στη χ.θ. 6+400 περίπου της νέας χάραξης (βλ. σελ 11 της Μ.Π.Ε.). Για το λόγο αυτό, με την πρώτη προσβαλλόμενη πράξη κρίθηκε ότι απαιτείται “ειδικότερη προσαρμογή του Βασικού Σχεδιασμού στο τμήμα του Έργου από χ.θ. 5+100 έως χ. θ. 15+000”, με τροποποίηση του Παραρτήματος Β΄του Προσαρτήματος 2 (Ε.Σ.Υ.) της Σύμβασης Παραχώρησης και αντικατάσταση των παλαιών οριζοντιογραφιών με νέες. Προκύπτει, επομένως, ότι η κατάργηση του ημικόμβου στην περιοχή της Ρίζας, στη χ. θ. 5+600 της παλαιάς χάραξης, για την οποία παραπονούνται οι αιτούντες, δεν ήταν, σε αντίθεση με τον κόμβο της Κλόκοβας, αυτόθροη συνέπεια της ακυρωτικής απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας ή της Συμφωνίας Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ των αντισυμβαλλομένων και πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι οι περί του αντιθέτου ισχυρισμού της παρεμβαίνουσας».

Δηλαδή, όπως έχει κρίνει το Συμβούλιο της Επικρατείας, η κατάργηση του συγκεκριμένου κόμβου δεν ήταν συνέπεια της ακυρωτικής απόφασης 4628/2013 του Συμβουλίου της Επικρατείας και συνεπώς δεν υπάρχει νόμιμο έρεισμα για την κατάργηση του κόμβου της Ρίζας, ενώ ταυτόχρονα τα προβλήματα που δημιουργεί η έλλειψη του κόμβου στην τοπική κοινωνία και την τοπική οικονομία παραμένουν. Η τοπική κοινωνία είναι ανάστατη και ήδη έχουν ληφθεί σχετικές ομόφωνες αποφάσεις από το Δημοτικό Συμβούλιο Ναυπακτίας, το Δημοτικό Συμβούλιο Αγρινίου και το Δημοτικό Συμβούλιο Ι. Π. Μεσολογγίου με τις οποίες ζητούν την κατασκευή του κόμβου στη Ρίζα.

Κατόπιν αυτών ερωτάσθε:
Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε ώστε να κατασκευαστεί άμεσα ο κόμβος της Ρίζας;
Σε ποιο χρονοδιάγραμμα ορίζετε την επαναλειτουργία του;

Σχετικές Αναρτήσεις

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ρυθμίσεις απορρήτου
Όνομα Ενεργοποιημένο
Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies: wordpress_test_cookie, wordpress_logged_in_, wordpress_sec.
Μπισκότα
Χρησιμοποιούμε τα Cookies για να σας προσφέρουμε καλύτερη εμπειρία στο δικτυακό τόπο.
x

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδεχτείτε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.