Όλοι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, είτε λειτουργούν με βενζίνη είτε με ντίζελ, προϋποθέτουν για την ορθή λειτουργία τους, την ύπαρξη λαδιού κινητήρα. Το λάδι που κυκλοφορεί μέσα στον κινητήρα, θα πρέπει να είναι πάντα καθαρό για να διατηρεί τις ιδιότητές του. Όταν το όχημα λειτουργεί με βρώμικο λάδι, μπορεί να πάθει πλήθος ζημιών που μπορεί ενδεχομένως να προκαλέσουν και την ολική καταστροφή του.
Πώς όμως μπορεί το λάδι να παραμείνει καθαρό, παρά τη συνεχή χρήση του οχήματος; Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι διπλή. Πρώτον, με την τακτική αλλαγή του λαδιού και δεύτερον, με την ύπαρξη ενός καθαρού και αλλαγμένου στα σωστά χρονικά διαστήματα φίλτρου λαδιού. Το φίλτρο λαδιού, είναι υπεύθυνο για τον καθαρισμό του λαδιού του κινητήρα και κατά συνέπεια, για την αδιάληπτη και χωρίς προβλήματα λειτουργία του.
Το φίλτρο λαδιού διαθέτει εξωτερικά ένα κυλινδρικό, μεταλλικό περίβλημα. Στη μια του πλευρά, είναι ανοιχτό και διαθέτει μια τσιμούχα που επιτρέπει τη σωστή εφαρμογή του (συνήθως με βίδωμα) στην ειδική του θέση στον κινητήρα. Η ανοιχτή πλευρά, εσωτερικά της φλάντζας, διαθέτει μια κεντρική οπή και μικρότερες οπές περιμετρικά της κεντρικής. Η κεντρική οπή διαθέτει σπείρωμα, μιας και έτσι εφαρμόζει το φίλτρο επάνω στο μπλοκ του κινητήρα.
Στο εσωτερικό του περιβλήματος, βρίσκεται το υλικό που κάνει το φιλτράρισμα που συνήθως φτιάχνεται από συνθετικές ίνες. Όταν λειτουργεί ο κινητήρας, η αντλία λαδιού στέλνει το λάδι στο εσωτερικό του μέσα από τις μικρές περιμετρικές οπές. Το λάδι περνάει μέσα από το φίλτρο και βγαίνει από την κεντρική οπή και πάλι στο κύκλωμα του λαδιού.
Τις περισσότερες φορές, τα φίλτρα λαδιού είναι διπλά, διαθέτουν δηλαδή δυο εσωτερικά φίλτρα, το βασικό και το δευτερεύον. Το βασικό σταματά ρύπους και σωματίδια με μέγεθος έως 25 με 30 μίκρον και το δευτερεύων σωματίδια έως και 5 με 10 μίκρον. Τα φίλτρα λαδιού, διαθέτουν και μια βαλβίδα παράκαμψης, η οποία διασφαλίζει την κυκλοφορία του λαδιού, ακόμη και αν το φίλτρο μπουκώσει και δεν λειτουργεί πια.
Αν το φίλτρο πάψει λοιπόν να λειτουργεί, το λάδι κυκλοφορεί ακάθαρτο στο εσωτερικό του κινητήρα, επιβαρύνοντάς τον, αυξάνοντας την τριβή στα κινούμενα τμήματα, μην ψύχοντας σωστά τα μέταλλα και δημιουργώντας επικαθήσεις ρύπων στο εσωτερικό του. Να είστε σίγουροι πως δεν θέλετε τίποτα από τα παραπάνω να συμβεί στον δικό σας κινητήρα, γιατί τα κόστη για τις παρελκόμενες επισκευές θα είναι ιδιαίτερα υψηλά
Πώς αντικαθιστούμε το λάδι και το φίλτρο λαδιού του αυτοκινήτου
Κατ’ αρχάς, ας δούμε κάθε πότε απαιτείται η αντικατάστασή τους. Τα λάδια αλλάζονται ανάλογα με τον τρόπο χρήσης, την τοποθεσία λειτουργίας και το μοντέλο του οχήματος ανά 5000 με 10000 χιλιόμετρα αν είναι ορυκτά, ανάλογα με τις οδηγίες του κατασκευαστή, ενώ τα συνθετικά ενδέχεται να αλλάζονται και ανά 20000 με 30000 χιλιάδες χιλιόμετρα, και πάλι με βάση τις συστάσεις του κατασκευαστή.
Και στο φίλτρο λαδιού παίζουν φυσικά ρόλο οι συστάσεις του κατασκευαστή, αλλά σε γενικές γραμμές ένα καλό φίλτρο από χαρτί θα αντέξει περίπου 12000 χιλιόμετρα, ενώ ένα βέλτιστης ποιότητας συνθετικό φίλτρο μπορεί να κρατήσει και για 25000χιλιόμετρα. Η επιλογή του φίλτρου, όπως και του λαδιού, εξαρτάται από τον ιδιοκτήτη του οχήματος, πάντα όμως σε συνάρτηση με τις οδηγίες του κατασκευαστή του οχήματος.
Ας δούμε τώρα τη διαδικασία για την αλλαγή τόσο του φίλτρου λαδιού, όσο και του λαδιού του κινητήρα, μιας και συνήθως γίνονται παράλληλα.
Αλλαγή φίλτρου λαδιού και λαδιού κινητήρα
- Με κρύο κινητήρα, ξεσφίξτε και βγάλτε την τάπα πλήρωσης λαδιού. Στη συνέχεια, βγάλτε και τον δείκτη ελέγχου της στάθμης του λαδιού. Τα πιο πάνω γίνονται για να περάσει αέρας στο κύκλωμα και να κυλά ευκολότερα το λάδι.
- Σηκώστε το όχημα με γρύλο ή αναβατόριο και τοποθετήστε ένα δοχείο για την συλλογή του παλιού λαδιού, κάτω από την τάπα αποστράγγισης του λαδιού.
- Ξεβιδώστε και αφαιρέστε με προσοχή την τάπα αποστράγγισης λαδιού μαζί με την τσιμούχα της, γιατί το λάδι ενδέχεται να κυλίσει γρήγορα και να σας λερώσει.
- Εντοπίστε το φίλτρο του λαδιού.
- Αφού πάψει να βγαίνει λάδι από την τάπα αποστράγγισης, βάλτε το δοχείο συλλογής κάτω από το φίλτρο και ξεβιδώστε το.
- Αφού αδειάσει τελείως το λάδι του κινητήρα, λιπάνετε την τσιμούχα του φίλτρου λαδιού με το καινούριο λάδι και βιδώστε το με το χέρι στη θέση του.
- Αλλάξτε τσιμούχα στην τάπα αποστράγγισης και βιδώστε τη στη θέσης της.
- Κατεβάστε το αυτοκίνητο και βάλτε καινούριο λάδι με βάση την ποσότητα που ορίζει ο κατασκευαστής. Τσεκάρετε αν είναι σωστή η ποσότητα με τον δείκτη στάθμης λαδιού.
- Βάλτε μπροστά τον κινητήρα και αφήστε τον να δουλέψει για λίγο, ελέγχοντας για διαρροές.
- Είστε έτοιμοι.
ΠΗΓΕΣ
https://www.antallaktikaexartimata.gr/exartimaton-aftokiniton/filtro-ladioy.html
https://www.filters.gr/pote-prepei-na-allaxete-ta-ladia-tou-autokinitou-sas/