H Aποκεντρωμένη ακύρωσε απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Αγρινίου αλλά και απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ε.Υ.Α.Α που αφορούσε την τροποποίηση τιμολογιακής πολιτικής έτους 2020–Μεταβολή τέλους εκκένωσης βυτίων βοθρολυμάτων και χρόνου έκδοσης λογαριασμών ύδρευσης Δήμου Ξηρομέρου.
Ειδικότερα το Δ.Σ της ΔΕΥΑΑ, τον Ιούνιο του 2020, αποφάσισε κατά πλειοψηφία να προβεί στην μείωση του τέλους εκκένωσης των βυτίων βοθρολυμάτων ορίζοντας το τέλος εκκένωσης να είναι 25,00€ με τον ΦΠΑ ανά βυτίο. Αυτό έγινε διότι σε κάποιες περιοχές του δήμου δεν έχουν ολοκληρωθεί τα δίκτυα αποχέτευσης και η εκκένωση των λυμάτων βαρύνει τους ιδιοκτήτες .
Μάλιστα, σύμφωνα με την εισήγηση, η μείωση των προβλεπόμενων εσόδων εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 000,00€ η οποία αφορά τον κωδικό 73.60 θα απορροφηθεί από την μείωση των δαπανών για τα έξοδα προσωπικού από τον κωδικό 60.00. Αυτό θα συμβεί επειδή υπάρχει καθυστέρηση στην υλοποίηση των δαπανών αυτών, καθώς έχει καθυστερήσει η πρόληψη του προσωπικού που προέρχεται από την διακήρυξη του ΑΣΕΠ 3Κ/2018. Η έναρξη καταβολής του τέλους εκκένωσης βυτίων ορίζεται η 1/5/2020.
Επίσης αποφασίστηκε ο λογαριασμός ύδρευσης για την κοινότητα Κουβαρά, που υδρεύεται από την ΔΕΥΑΑ, να εκδίδεται ανά μήνα έτσι ώστε να περιοριστούν τα φαινόμενα κατασπατάλησης του νερού και να συμπεριληφθούν σε αυτόν τα τέλη που ισχύουν και για την Δ.Ε. Στράτου, δηλαδή το τέλος έργων. Η χρέωση της κατανάλωσης να γίνεται με το ήμισυ της πρώτης κλίμακας χρέωσης της Δ.Ε. Στράτου που είναι 0,30€/ κ.μ. σύμφωνα με τις ενδείξεις του υδρομέτρου που έχει τοποθετηθεί.
Τις αποφάσεις αυτές καταψήφισαν για συγκεκριμένους λόγους οι σύμβουλοι από την παράταξη της Χ.Σταρακά, οι κ.κ. Καψάλης Παναγιώτης και Κουτρουμάνος Χρήστος ενώ μάλιστα ο κος Καψάλης διαφώνησε με το να υπάρξει μεταβολή της τιμολογιακής πολιτικής ενδιάμεσα του έτους διότι με την αρχική τιμή τέλους κόστους η οποία επιβλήθηκε, όπως είπε, καταρτίστηκε ο προϋπολογισμός της ΔΕΥΑΑ. Επίσης επισήμανε ότι πριν την επιβολή του κάθε τέλους το ύψος του πρέπει να βασίζεται σε μια αναλογική μελέτη κοστολόγησης πριν την επιβολή του. “Δεν είναι σωστό να μεταβάλλεται χωρίς να υπάρχει αυτή η μελέτη και απλά να μεταβάλλουμε την τιμή που θα χρεώνουμε. Διότι με αυτό συνεπάγεται ότι είτε δεν είχαμε κοστολογήσει σωστά την αρχική τιμή ή δεν την κοστολογούμε τωρα σωστά” ανέφeρε χαρακτηριστικά ο κ.Καψάλης.
Επίσης στα τέλη Ιουνίου η Οικονομική Επιτροπή του δήμου Αγρινίου στην συνεδρίασή της ενέκρινε κατά πλειοψηφία την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης – Αποχέτευσης Αγρινίου με θέμα: «Τροποποίηση τιμολογιακής πολιτικής έτους 2020-Μεταβολή τέλους εκκένωσης βυτίων βοθρολυμάτων και χρόνου έκδοσης λογαριασμών ύδρευσης Δήμου Ξηρομέρου» και μειοψήφισαν οι κκ. Παναγιώτης Καψάλης και Χρήστος Κορδολαίμης.
Στις 29-6-2020 ο σχετικός φάκελος στάλθηκε για έλεγχο νομιμότητας στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου και μετά από έλεγχο των υπηρεσιών ακυρώθηκε για τους εξής λόγους,
Επειδή τα έσοδα από τέλη των υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης, από τα ειδικά τέλη, τα πάγια για κάλυψη του ελάχιστου κόστους λειτουργίας, καθώς και κάθε τιμολόγιο που αφορά σε αντικείμενο που περιλαμβάνεται στις δραστηριότητες της επιχείρησης πρέπει υποχρεωτικά να καλύπτουν τις αναγκαίες λειτουργικές δαπάνες, το κόστος επενδύσεων, το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος ανάκτησης υπηρεσιών ύδατος και να είναι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 3199/2003 (Α’ 24), του άρθρου 8 του π.δ. 51/2007 (Α’ 54), του άρθρου πέμπτου του ν. 4117/2013 (Α’ 29) και τις εκάστοτε αποφάσεις της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων που αναφέρονται στους γενικούς κανόνες κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος. (παρ.4 άρθρο 25 Ν.1069/80, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ.1 του άρθρου 10 του Ν.4483/17).
Επειδή η τιμολόγηση των υπηρεσιών της επιχείρησης πρέπει να είναι σύμφωνη με τη μελέτη κόστους-οφέλους της επιχείρησης του εδαφίου ε’ της παραγράφου 2 του άρθρου 5.
Επειδή από τα αναγραφόμενα στην αριθ. 72/2020 απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου της .Ε.Υ.Α. Αγρινίου προκύπτει ότι αυτή είναι ελλιπής και ασαφής καθώς δεν αναφέρονται αναλυτικά οι επιπτώσεις που θα επιφέρει η μείωση του τέλους εκκένωσης βυτίων βοθρολυμάτων στην τιμολογιακή πολιτική και συνεπακόλουθα στα έσοδα και τον προϋπολογισμό της Δ.Ε.Υ.Α. Δεν συντάχθηκε μελέτη κόστους οφέλους στην οποία θα αναφέρονται αναλυτικά στοιχεία που πρέπει να λάβουν υπόψιν τα μέλη του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α.
και της Οικονομικής Επιτροπής Αγρινίου προκειμένου να λάβουν απόφαση όπως ενδεικτικά
α) ποιο ήταν το ύψος τους τέλους εκκένωσης βυτίων πριν την σχεδιαζόμενη μείωση σε 25€
β) σε ποιο ποσό ανερχόταν το κόστος για την μισθοδοσία του προσωπικού που επρόκειτο να προσληφθεί
γ) πως θα διαμορφωθούν ακριβώς τα έσοδα και τα έξοδα της επιχείρησης μετά την μείωση του εν λόγω τέλους.
Κατά της απόφασης αυτής η ΔΕΥΑΑ έχει την δυνατότητα να προσφύγει στην Ειδική Επιτροπή του άρθρου 152 του Ν.3463/06 (Δ.Κ.Κ.).