Η κατάθεση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αποτελεί κομβικό σημείο στον αγώνα της Πολιτείας για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Το 2024 έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο 665 άνθρωποι, ενώ τα τροχαία παραμένουν η πρώτη αιτία θανάτου στις νεαρές ηλικίες. Με αυτά τα δεδομένα, η επικαιροποίηση των διατάξεων και η εισαγωγή νέων ρυθμίσεων, που φιλοδοξούν να αλλάξουν την οδηγική κουλτούρα και συμπεριφορά, είναι απαραίτητες για το καλό του κοινωνικού συνόλου.
Ο νέος ΚΟΚ, που αποτελεί προϊόν ευρείας διαβούλευσης, αυστηροποιεί τις ποινές για τους υπότροπους οδηγούς, υιοθετώντας για πρώτη φορά μία πιο σκληρή και ταυτόχρονα πιο δίκαια παρεμβατική πολιτική για εκείνους που συστηματικά παραβιάζουν τους κανόνες και θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των συνανθρώπων μας.
Ταυτόχρονα, προβλέπει βαριές ποινές για τη χρήση του κινητού τηλεφώνου, όπως και για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Εξίσου σημαντική κρίνεται η συμμόρφωση με διεθνείς καλές πρακτικές όσον αφορά στα όρια ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές, εξορθολογίζοντας το υπάρχον πλαίσιο με ρεαλισμό και υπευθυνότητα.
Χωρίς τιμωρητική διάθεση και με μοναδικό γνώμονα τη μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών, ο νέος ΚΟΚ βάζει ψηλά τον πήχη τόσο για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς όσο και για την κοινωνία. Το μεγαλύτερο στοίχημα, ωστόσο, είναι να τύχει κοινωνικής αποδοχής και να υιοθετηθεί από τους ίδιους τους οδηγούς στην πράξη. Η οικειοθελής συμμόρφωση στις νέες διατάξεις είναι ο μοναδικός δρόμος που μπορεί να οδηγήσει με ασφάλεια τους πολίτες σε μία νέα εποχή, με λιγότερα τροχαία ατυχήματα.