Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από το θάνατο του Αγρινιώτη ποιητή, πεζογράφου, κριτικού, θεατρικού μεταφραστή και δημοτικιστή, του Κωσταντίνου Χατζόπουλου και για το λόγο αυτό αναρτήθηκε πανό στο δημαρχείο Αγρινίου, δίνοντας την εκκίνηση ουσιάστικα των εκδηλώσεων που θα ξεκινήσουν όπως είχε αποφασίσει ομόφωνα το δημοτικό συμβούλιο, αλλά δεν γνωρίζουμε αν θα υπάρξουν αλλαγές λόγω κορονοιού.
Η συμβολή του Κωσταντίνου Χατζόπουλου στο πνευματικό και κοινωνικό πεδίο είναι αδιαμφισβήτητη και γι΄αυτό η ανακήρυξη του έτους 2020 ως έτος «Κωσταντίνου Χατζόπουλου», αποτελεί την κορωνίδα της απαραίτητης απόδοσης ένδειξης τιμής και αναγνώρισης στον αγρινιώτη συγγραφέα και θεωρητικό. Για το λόγο αυτό το δημοτικό συμβούλιο Αγρινίου τον Φεβρουάριου του 2020 ενέκρινε την Ανακήρυξη του έτους 2020 ως έτος ¨Κωσταντίνου Χατζόπουλου¨, για τα 100 χρόνια από το θάνατό του καθώς και την έγκριση της διοργάνωσης τιμητικών εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και θα αγγίζουν το ποσό των 86.000 ευρώ.
Το πλάνο όπως διαμορφώθηκε και παρουσιάστηκε έχει ως εξής,
1.Έκθεση έργων του Κ.Χ. (βιβλία σε πρωτότυπες εκδόσεις και ανατυπώσεις- φωτογραφίες από τη ζωή του, κειμήλια, έργα ζωγραφικής της συζύγου του Σάνυ), παράλληλα ξεναγήσεις από φιλολόγους και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων
2.Λεύκωμα
3.Εκτύπωση μανδύα – μπάνερ για το Δημαρχείο-σχεδιασμός και παραγωγή: φυλλαδίων, καρτ ποστάλ, σελιδοδεικτών, μολυβιών, αυτοκόλλητες επενδύσεις για λεωφορείο, σχεδίαση και παραγωγή διαφημιστικού spot
- Σχεδίαση λογότυπου για δημόσια έγγραφα του Δήμου (για όλες τις δράσεις του ΄ 20) καθώς και υλικό για τη σήμανση τοπικών προϊόντων
- Έκδοση γραμματοσήμου και φακέλου πρώτης ημέρας κυκλοφορίας
- Διημερίδα σε συνεργασία με τους φορείς
- Κατασκευή αναμνηστικών δώρων για διανομή από όλους τους φορείς
- Προβολή στα ΜΜΕ ( προβολή ηλεκτρονικού μπάνερ)
- ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ που έχουν προταθεί ως εξής:
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΣ ΌΜΙΛΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
- Εκδήλωση με ΔΗΠΕΘΕ
- Εκδήλωση με ΟΔΥΣΣΕΑ
- Λογοτεχνική εκδήλωση με Πανεπιστημιακούς καθηγητές
ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΌ- ΙΣΤΟΡΙΚΟ-ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΊΑΣ
- Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης (21/3) αφιερωμένη στον Κ. Χ.
- Εκδήλωση αφιερωμένη στον Κ.Χ. στην ομώνυμη πλατεία
- Ομιλία κας Χρυσικοπούλου στο πλαίσιο της διημερίδας (αναφορικά με τη ζωή του Κ.Χ.)
- Θεατρικό έργο κας Χρυσικοπούλου
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
- Μουσική εκδήλωση (μελοποιήσεις Αθανασόπουλου)
- Συμμετοχή στη διημερίδα.
ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΓΡΙΝΙΟΥ
- Ομιλία καθ. Πανεπιστημίου Μονιούδη- Γαβαλά
- Ομιλία Νεοελληνίστριας καθηγήτριας Πανεπιστημίου
ΕΝΩΣΗ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ
- Συμμετοχή στη διημερίδα
- Φιλοξενία κειμένων όλων των φορέων στο λογοτεχνικό περιοδικό «Παρουσία»
- Μαθητικός διαγωνισμό ποίησης (β΄βάθμιας)
ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΡΦΕΥΣ
- Χορωδιακή Εκδήλωση
ΙΣΤΟΡΙΚΉ – ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
- Αναπαραγωγή ντοκιμαντέρ
- Περίπτερο προβολής δράσεων (στις αντίστοιχες ημερομηνίες των εκδηλώσεων)
- Εκδήλωση – αφιέρωμα στον Κ.Χ. σε συνεργασία με την ΠΑΝΣΥ και το Σύλλογο εν Αθήναις Αγρινιωτών
- Παρουσιάσεις – ξεναγήσεις
- Εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολεία (α΄βάθμιας και β΄ βαθμιας)
ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΡΩ
- Επιστημονική ημερίδα (τριών συνεδρίων, στο πλαίσιο της διημερίδας)
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΑΠΑΝΩΝ
Υπολογίζεται ότι για τις εκδηλώσεις θα χρειαστούν περίπου:
1 | Υπηρεσίες εγκατάστασης ήχου | 6.100,00 |
2 | Εκτύπωση προγραμμάτων | 4.800,00 |
3 | Έκδοση Λευκώματος | 22.000,00 |
4 | Έκδοση γραμματοσήμου και φακέλου πρώτης ημέρας κυκλοφορίας | 5.000,00 |
5 | Προϊόντα πληροφόρησης | 14.000,00 |
6 | Διαφημιστικό Σποτ | 500,00 |
7 | Προβολή στα ΜΜΕ | 12.500,00 |
8 | Σχεδίαση λογότυπου | 1.000,00 |
9 | Αναπαραγωγή ντοκιμαντέρ – μεταγλώττιση | 1.000,00 |
10 | Κατασκευή αναμνηστικών δώρων | 4.500,00 |
11 | Δαπάνες Φιλοξενίας | 1.800,00 |
12 | Υπηρεσίες εστιατορίου με σερβιτόρους | 3.200,00 |
13 | Έτοιμα γεύματα | 1.800,00 |
14 | Άνθη | 1.000,00 |
15 | Μίσθωση καθισμάτων | 1.000,00 |
16 | Μίσθωση αίθουσας | 300,00 |
17 | Γραφική ύλη – βιβλία | 800,00 |
18 | Μίσθωση μεταφορικών μέσων | 3.000,00 |
19 | Μεταφορικά έργων τέχνης | 1.000,00 |
20 | Ασφάλιστρα έργων τέχνης | 500,00 |
ΣΥΝΟΛΟ | 85.800,00 |
- Το βιογραφικό του Αγρινιώτη ποιητή, πεζογράφου, κριτικού, θεατρικού μεταφραστή και δημοτικιστή, Κωσταντίνου Χατζόπουλου:
«Ηταν το πρώτο παιδί από τα πέντε – τρία αγόρια και δυο κορίτσια – του εμπόρου από το Βάλτο, – και συγκεκριμένα από το χωριό Χαλκιόπουλο, Γιάννη Χατζόπουλου. Η μητέρα του, Θεοφανή Στάικου, ήταν μοναχοκόρη μιας από τις πλουσιότερες οικογένειες του Αγρινίου. Οι γονείς της ζήτησαν από το γαμπρό τους να πάρουν κοντά τους και να μεγαλώσουν το πρώτο παιδί τους, τον Κώστα. Ο Χατζόπουλος παρακολούθησε το γυμνάσιο στο Μεσολόγγι και στη συνέχεια φοίτησε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επέστρεψε ως δικηγόρος στο Αγρίνιο. Έχοντας λύσει το βιοποριστικό του πρόβλημα, λόγω της μεγάλης κτηματικής περιουσίας, που κληρονόμησε από τους γονείς της μητέρας του, εγκατέλειψε το επάγγελμα πολύ σύντομα και αφιερώθηκε στη λογοτεχνία. Έτσι εγκαταστάθηκε και πάλι στην Αθήνα, όπου αναμίχθηκε ενεργά στην τότε πνευματική ζωή. Το 1897 πήρε μέρος ως έφεδρος αξιωματικός του στρατού στον Ελληνοτουρκικό πόλεμο. Η εμπειρία του από την κατάσταση του ελληνικού στρατού ήταν απογοητευτική και αυτό, μαζί με την ιδεολογική στροφή του, συνετέλεσε στην τελική απόρριψη της Μεγάλης Ιδέας, γεγονός που εξέφρασε στο διήγημά του «Αντάρτης» (1907), το οποίο αναφέρεται ακριβώς στον πόλεμο αυτό.
Ο Κωστής Παλαμάς, ένας από τους θαυμαστές του, ενθυμούμενος τα κοινά μαθητικά τους χρόνια στο Μεσολόγγι, γράφει: “…Τον αγναντεύω όξω από το σπίτι μου μαθητούδι, έφηβο, να προχωρεί στο δρόμο, φροντισμένο, κομψοντυμένο, στα κατάλευκα. Ύστερα από χρόνια βρεθήκαμε ανταμωμένοι στην Αθήνα. Εγώ πρεσβύτερος, κάπως ακουσμένος με τους στίχους μου, σκόρπιους εδώ κι εκεί. Ο Χατζόπουλος ήταν ένα έξυπνο παιδί, ζωηρό, ανυπόταχτο, διαχυτικό ή συμμαζεμένο, μα αξιαγάπητο, που μου κίνησε την προσοχή, μου ξύπνησε τη συμπάθεια. Και στο τέλος το θαυμασμό. Αργότερα γράφτηκε στο πανεπιστήμιο στα νομικά. Και πήρε το δίπλωμά του, κατόρθωμα για τους ανθρώπους του είδους του”.
Στη Λογοτεχνία ο Κώστας Χατζόπουλος εμφανίστηκε σε νεαρή ηλικία, το 1884, δημοσιεύοντας το ποίημά του «Έλα Ξανθή» στο περιοδικό «Εβδομάς». Χρησιμοποιούσε συνήθως τα φιλολογικά ψευδώνυμα: Πέτρος Βασιλικός και Γληγόρης Παπαστάθης. Ήταν δημοτικιστής και στον αγώνα μεταξύ καθαρευουσιάνων και δημοτικιστών που μαινόταν την εποχή εκείνη, βοήθησε με την έκδοση του βραχύβιου αλλά πρωτοποριακού περιοδικού «Η Τέχνη», που εξέδωσε από το 1897 ως το 1899.
Το 1900 ο Κώστας Χατζόπουλος αναχώρησε για τη Γερμανία. Σπούδασε στο Μόναχο, στη Δρέσδη και στη Λειψία και εντρύφησε στη φιλολογία και την ποίηση των βόρειων λαών, που επηρέασαν το έργο του. Η διαμονή του στην Ευρώπη αποτέλεσε τομή στη ζωή του, καθώς εκεί παντρεύτηκε τη Φινλανδή σπουδάστρια Σάννυ Χάγκμαν (Sanny Häggman), η οποία υπήρξε υποδειγματική σύζυγος. Εκεί ασπάστηκε και τον Μαρξισμό. Ήταν ο πρώτος μεταφραστής στα ελληνικά +του Κομμουνιστικού Μανιφέστου, των Μαρξ και Ένγκελς, που δημοσιεύτηκε στον «Εργάτη» του Βόλου το 1908. Επίσης, ίδρυσε στο Μόναχο τη «Σοσιαλιστική Δημοκρατική Ένωση». Τέλος, ίδρυσε στο Μόναχο και στο Βερολίνο «Αδελφάτα της Δημοτικής», όπου συγκεντρώνονταν Έλληνες και Γερμανοί διανοούμενοι που ενδιαφέρονταν για το ελληνικό γλωσσικό ζήτημα.
Το 1914, με την έκρηξη του Α’ Παγκόσμιου Πόλεμου, ο Κώστας Χατζόπουλος επέστρεψε στην Ελλάδα και άρχισε να δημοσιεύει τα διηγήματα και μυθιστορήματα που είχε γράψει κατά καιρούς στην Ελλάδα και τη Γερμανία. Το 1917 εργάστηκε σε μια υπηρεσία λογοκρισίας. Το 1920, και ενώ ταξίδευε με καράβι προς την Ιταλία, πέθανε εν πλω από τροφική δηλητηρίαση και θάφτηκε στο κοιμητήριο του Μπρίντεζι. Τα οστά του μεταφέρθηκαν πολλά χρόνια αργότερα στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών.
Η γενέτειρα πόλη του, το Αγρίνιο, σε ένδειξη τιμής έδωσε το όνομά του σε κεντρική πλατεία της πόλης όπου βρίσκεται και ο ανδριάντας του. Με τη λογοτεχνία ασχολήθηκε και ο αδελφός του Δημήτρης Χατζόπουλος, γνωστός με το ψευδώνυμο Μποέμ, εκδότης του περιοδικού «Ο Διόνυσος».
Το έργο που άφησε ο Κώστας Χατζόπουλος είναι πλουσιότατο. Περιλαμβάνει:
- Ποιητικές συλλογές: “Τραγούδια της ερημιάς” και “Ελεγεία και Ειδύλλια” (1898), “Απλοί τρόποι” και “Βραδινοί θρύλοι” (1920), που ανήκουν στη σχολή του συμβολισμού.
- Πεζογραφία: “Το φθινόπωρο” (1917), “Αγάπη στo χωριό” (1910), “O πύργος του Aκροποτάμου” (1915), “Τάσω, Στό σκοτάδι και άλλα διηγήματα” (1916), “Aννιώ” και άλλα διηγήματα (μεταθανάτια έκδοση, 1923), “Υπεράνθρωπος” (1915) Στα έργα του αυτά ακολούθησε τις αρχές του ρεαλισμού και του νατουραλισμού, εκτός από το Φθινόπωρο που είναι γραμμένο με την τεχνική του συμβολισμού. Σε όλα διαφαίνεται ο κοινωνικός προβληματισμός, κυρίως για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία.
- Κριτικό έργο: μελέτες για τους Παλαμά, Κρυστάλλη, Καμπύση κα. και γενικότερες μελέτες για τον συμβολισμό (“Η ψυχολογία του συμβολισμού”) και τον σοσιαλισμό (“Σοσιαλισμός και Τέχνη”, “Σοσιαλισμός και γλώσσα”). Είναι αξιοσημείωτο ότι με αρκετές μελέτες επιχείρησε να ανατρέψει καθιερωμένες απόψεις ακόμα και για λογοτέχνες όπως οι Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης και Κωστής Παλαμάς, επισημαίνοντας αρνητικά στοιχεία του έργου τους.
- Μεταφράσεις: μετέφρασε κάποια από τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά θεατρικά έργα. Κάποιες από τις σπουδαιότερες μεταφράσεις του είναι:
- Δωδέκατη Νύχτατου Ουίλιαμ Σαίξπηρ
- Ιφιγένεια στην Ταυρίδακαι Φάουστ του Γιόχαν Βόλφγκανγκ Γκαίτε
- Πέερ Γκυνττου Ίψεν
- Ηλέκτρατου Χόφμανστάλ
Το μεταφραστικό του έργο στον τομέα του θεάτρου στόχευε στην καθιέρωση της δημοτικής, στην ανανέωση του θεατρικού ρεπερτορίου, στο οποίο κυριαρχούσαν κακής ποιότητας γαλλικά έργα και στην διεύρυνση των οριζόντων του θεατρικού κοινού».
Νανά Θεοδωροπούλου