Αντιμέτωποι με τον κίνδυνο τοπικής χρεοκοπίας εκτιμάται ότι θα βρεθούν τουλάχιστον 150 δήμοι της χώρας, με τον αριθμό τους να προσεγγίζει το 50% των 332 ΟΤΑ πρώτου βαθμού. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση δεν δεσμεύεται για γενναία οικονομική στήριξή τους, όπως ζητά η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, αλλά δεν φαίνεται να εισακούεται. Προς το παρόν το υπουργείο Εσωτερικών και το υπουργείο Οικονομικών, μέσω του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κρατούν ερμητικά κλειστά τα χαρτιά τους, παρότι έχουν τα διαθέσιμα στοιχεία για το ύψος των δαπανών που έχουν κάνει οι δήμοι με σκοπό την κάλυψη των αναγκών για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού.
Το τελευταίο τρίμηνο ,ιδιαίτερα στους Δήμους, αυξήθηκαν τα έξοδα κατακόρυφα εξαιτίας της υγειονομικής κρισης. Παράλληλα υπήρξε μεγάλη μείωση εσόδων, επειδή μια σειρά προγράμματα σταμάτησαν άρα και οι συνεισφορές των δημοτών, καταστήματα έκλεισαν με ταυτόχρονη αναστολή των τελών και το κυριότερο οι εισπράξεις από τη ΔΕΗ των ανταποδοτικών (βασική πηγή εσόδων των Δήμων) μειώθηκαν ως 50% ή και περισσότερο. Επομένως το οικονομικό πρόβλημα των Δήμων είναι οξύτατο και θα χειροτερεύσει τους επόμενους μήνες. Η κυβέρνηση έχει καταβάλλει, μέχρι στιγμής, 75εκ. Ευρώ, ενώ η ΚΕΔΕ είχε ζητήσει άμεση οικονομική ενίσχυση τουλάχιστον δύο δόσεων ΚΑΠ (220εκ. Ευρώ). Είναι σίγουρο ότι αν κάτι δεν αλλάξει ως το τέλος του 2020, αρκετοί ΟΤΑ θα χρεοκοπήσουν. Στο αναπτυξιακό κομμάτι έχουν σταματήσει, ουσιαστικά πριν την πανδημία, οι πληρωμές για τα έργα, ιδιαίτερα του Φιλόδημου Ι και ΙΙ. Αυτό έχει οδηγήσει σε πλήρη επενδυτική άπνοια, ενώ ιδιαίτερα τώρα είναι επιτακτική η ανάγκη για επανεκκίνηση της αναπτυξιακής διαδικασίας.
Η πρόσφατη υγειονομική κρίση ανέδειξε για άλλη μια φορά την ανάγκη ανάληψης από τους ΟΤΑ κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων που άλλες αναφέρονται σε υπάρχοντα προγράμματα, άλλες προτείνουν την επέκταση δράσεων και παρεμβάσεων στις τοπικές κοινωνίες. Αναφέρομαι σε προγράμματα όπως το ¨Βοήθεια στο Σπίτι¨, στους παιδικούς σταθμούς, στα Νηπιαγωγεία, στη δημιουργία δικτύου κοινωνικής βοήθειας και προστασίας ευάλωτων ομάδων πληθυσμού, σε υγειονομικές δράσεις, σε απαλλαγές από τέλη, σε κινήσεις ενίσχυσης της τοπικής επιχειρηματικότητας κ.α.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρξε σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών της κυβέρνησης μέχρι το Μάρτιο, που αποσκοπούσαν στην εξουδετέρωση των συνεπειών της εφαρμογής της απλής αναλογικής με αφορμή τον κορονοϊό ,την έγκριση μιας σειράς ρυθμίσεων που ουσιαστικά, σε πολλές περιπτώσεις, καταργούν τα δημοτικά συμβούλια, ενισχύουν τις επιτροπές που υπάρχει δεδομένη πλειοψηφία και ουσιαστικά οδηγούν σε ένα απόλυτα δημαρχοκεντρικό σύστημα χωρίς δικλείδες ασφαλείας Ως συνέπεια αυτών των ενεργειών είχαμε την έγκριση αναθέσεων χωρίς καμία σχέση με την πανδημία, τον διακανονισμό θεμάτων άσχετων με την υγειονομική κρίση και γενικότερα απόλυτη αυθαιρεσία των Δημάρχων.
Βαγγέλης Τσούκας, ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Δήμου Αμφιλοχίας