Συγκεκριμένα, με τη νέα δομή των ΕΠΑΛ εξασφαλίζεται στους/στις μαθητές/-τριες η παροχή αφενός γενικών γνώσεων και αφετέρου εξειδικευμένων τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, ώστε οι μαθητές/-τριες να διαμορφώσουν την επιλογή τους ως προς την ειδικότητα που θα ακολουθήσουν βάσει των ενδιαφερόντων, των κλίσεων και των ικανοτήτων τους. Για το λόγο αυτό προωθείται πρόγραμμα δράσεων και υποστήριξης των μαθητών/-τριών μέσω συμβουλευτικής και ενισχυτικής διδασκαλίας (προσαρμοσμένης στις μαθησιακές ανάγκες τους), αλλά και υποστήριξη των εκπαιδευτικών των ΕΠΑ.Λ. κυρίως μέσω επιμορφωτικών προγραμμάτων.
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ (ΕΠΑ.Λ.)
- Στην Α΄ ΤΑΞΗ οι μαθητές και οι μαθήτριες ακολουθούν ένα πρόγραμμα σπουδών με μαθήματα γενικής παιδείας (22 ώρες), μαθήματα προσανατολισμού (7 ώρες) και μαθήματα επιλογής (τεχνολογικά– επαγγελματικά 6 ώρες), προκειμένου να τους δοθεί η δυνατότητα να διερευνήσουν τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές τους.
- Στη Β΄ ΤΑΞΗ οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να επιλέξουν έναν από τους εννιά (9) τομείς επαγγελματικών σπουδών και διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας (12 ώρες) και τεχνολογικά – επαγγελματικά μαθήματα (23 ώρες, θεωρητικά και εργαστηριακά) του τομέα σπουδών που έχουν επιλέξει.
- Στη Γ΄ ΤΑΞΗ προσφέρονται συνολικά 35 ειδικότητες, οι μαθητές/μαθήτριες επιλέγουν μια από αυτές που περιλαμβάνονται στον τομέα σπουδών της επιλογής τους και διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας (12 ώρες) και μαθήματα της ειδικότητας που έχουν επιλέξει (23 ώρες, θεωρητικά και εργαστηριακά).
ΤΟΜΕΙΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΠΑΛ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ:
1. Τομέας Διοίκησης και Οικονομίας
(α) Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών
2. Τομέας Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού
(α) Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων, Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών
(β) Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων
3. Τομέας Μηχανολογίας
(α) Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου
(β) Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού
(γ) Τεχνικός Οχημάτων
4. Τομέας Πληροφορικής
(α) Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ
5. Τομέας Υγείας – Πρόνοιας – Ευεξίας
(α) Βοηθός Νοσηλευτή
(β) Αισθητικής Τέχνης
(γ) Κομμωτικής Τέχνης
Στους αποφοίτους των ΕΠΑ.Λ. χορηγείται απολυτήριο Λυκείου, ισότιμο του Γενικού Λυκείου και επαγγελματικό πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (αντίστοιχο των Ευρωπαϊκών).
Β) ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΕΠΑ.Λ.
1. Ένταξη στην αγορά εργασίας σύμφωνα με την ειδικότητα του πτυχίου.
2. Συνέχιση των σπουδών σε Σχολές ή Τμήματα της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, των οποίων τα γνωστικά αντικείμενα είναι αντίστοιχα ή συναφή με τους τομείς των ΕΠΑ.Λ., μέσω ειδικών εξετάσεων σε 4 μαθήματα (Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά και 2 μαθήματα ειδικότητας.
Επίσης, οι απόφοιτοι/-ες έχουν πρόσβαση σε κοινή ομάδα σχολών (ΤΕΦΑΑ, Στρατιωτικές Σχολές, Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Λιμενικού, Εμπορικού Ναυτικού) ανεξαρτήτως του τομέα αποφοίτησής τους.
3. Συνέχιση σπουδών στα ΙΕΚ στην ίδια (για 3 εξάμηνα) ή άλλη ειδικότητα (για 5 εξάμηνα) όπου μετά από εξετάσεις πιστοποίησης αποκτούν πτυχίο επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
4. Δυνατότητα εγγραφής
α) των αποφοίτων ΓΕ.Λ. στη Β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ.
β) των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στη Β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ σε διαφορετικό τομέα ή
γ) των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στη Γ΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ. σε διαφορετική ειδικότητα του ίδιου τομέα του οικείου τίτλου σπουδών παρακολουθώντας μόνο τα τεχνολογικά μαθήματα (23 ώρες) για απόκτηση και δεύτερης ειδικότητας.
5. Με το νέο θεσμό του «Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας», οι πτυχιούχοι ΕΠΑ.Λ. και κάτοχοι απολυτηρίου Λυκείου (ΓΕ.Λ. ή ΕΠΑ.Λ.), οι οποίοι βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, κατάρτισης και απασχόλησης έχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης αφενός προγράμματος εκπαίδευσης σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον υπό την εποπτεία του σχολείου (με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, μισθό στο 75% του κατώτατου μισθού και ασφάλιση) σε αντικείμενα αντίστοιχα της ειδικότητάς τους και αφετέρου συμπληρωματικού εργαστηριακού μαθήματος της ειδικότητάς τους στο σχολείο.