Kύριε Πρόεδρε
Κύριε Υπουργέ
Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι
Η σταθερή θέση της Κυβέρνησης να νομοθετεί με διαδικασίες fast track, επιβεβαιώνεται δυστυχώς , για μια ακόμη φορά.
Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι στα θέματα Παιδείας, αυτές οι διαδικασίες δεν συμβάλλουν στη σύνθεση και στην αναζήτηση ευρύτερων συγκλίσεων.
Δεν είναι δυνατόν να υποβαθμίζετε το διάλογο και να ακυρώνετε τη διαβούλευση.
Στα ζητήματα που αφορούν την εκπαίδευση επιβάλλεται ο διάλογος.
Δεν φτάνει μόνο να τον επικαλείται κανείς , πρέπει και να τον επιδιώκει , αν βέβαια τον πιστεύει.
Σας είχαμε επισημάνει στο παρελθόν την ανάγκη αναβάθμισης λειτουργίας του ΕΣΥΠ.
Ένα όργανο άνευρο και αναποτελεσματικό , το οποίο και στην πράξη το έχετε ακυρώσει, αφού έχει συνεδριάσει μόνο μια φορά.
Κύριε Πρόεδρε,
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή, αναφέρθηκε κατά κόρον από την Πολιτική ηγεσία , το θέμα της αξιολόγησης , το Π.Δ 152 και η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή.
Να θυμίσω, ότι οι αγώνες των εκπαιδευτικών για το ανοικτό δημοκρατικό σχολείο με ίσες ευκαιρίες μόρφωσης για όλους δικαιώθηκαν από τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.
Δεν καταργήσατε εσείς τον επιθεωρητή.
Δεν Ανωτατοποιήσατε εσείς τις Ακαδημίες με την ίδρυση των Πανεπιστημιακών Παιδαγωγικών Τμημάτων.
Δεν φτιάξατε εσείς το Νόμο πλαίσιο 1566/85 .
Δεν αποκεντρώσατε εσείς το διοικητικό μοντέλο της εκπαίδευσης με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στο Α’ και Β’ βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Δεν δημιουργήσατε εσείς τα ολοήμερα σχολεία , τα ΕΠΑΛ , την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Δεν ανοίξατε εσείς τα Πανεπιστήμια , ισότιμα για όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από κοινωνική και οικονομική επιφάνεια.
Και δεν στηρίξατε εσείς την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και το Πανεπιστημιακό Άσυλο.
Όλα τα παραπάνω είναι έργο των Κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και έγινε με τους αγώνες του προοδευτικού κινήματος και τις δυναμικές συνδικαλιστικές διεκδικήσεις των εργαζομένων.
Πείτε μας, μέχρι το 2004, μια αξιολόγηση τιμωρητικού χαρακτήρα σε εκπαιδευτικό !!
Πείτε μας μια νομοθετική ρύθμιση χειραγώγησης της αυτονομίας της σχολικής μονάδας και της λειτουργίας του Συλλόγου διδασκόντων !!
Δεν θα βρείτε.
Και δεν θα βρείτε , γιατί εμείς στη Δημοκρατική Συμπαράταξη πιστεύουμε στο ανοιχτό , δημοκρατικό , πολύ-πολιτισμικό σχολείο.
Γιατί εμείς τιμούμε τον εκπαιδευτικό και αναγνωρίζουμε το πολύπλευρο έργο του .
Εμείς ως κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ δεν κάναμε απολύσεις στην εκπαίδευση κ. Υπουργέ.
Κάναμε προσλήψεις και η αναλογία μαθητών ανά δάσκαλο, ήταν στο 1 εκπαιδευτικός για 18 μαθητές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σήμερα, με τις τριμελείς επιτροπές κατανομής του μαθητικού δυναμικού κατά Διεύθυνση Εκπαίδευσης ,η αναλογία αυτή πολύ φοβάμαι ότι θα φτάσει στο 1 προς 25.
Να σας θυμίσω τη δική σας ρύθμιση για τα ολοήμερα;
Πόσες θέσεις εργασίας αναπληρωτών ειδικοτήτων στέρησε από την εκπαίδευση και πόσους εκπαιδευτικούς οδήγησε στην ανεργία ;
Για τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, η αυτοαξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας και η αξιολόγηση των Στελεχών Εκπαίδευσης είναι θέση μας διαχρονική.
Σας καλωσορίζουμε στη θέση μας .
Και να είστε βέβαιοι ότι θα στηρίξουμε ουσιαστικά αυτή τη διαδικασία, για την ποιοτική βελτίωση του Εκπαιδευτικού Συστήματος.
Σε ότι αφορά την Προσχολική Αγωγή :
Όλοι ξέρουν το πολύπλευρο έργο μας, για τη λειτουργία του Νηπιαγωγείου.
Η δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή είναι το μεγάλο βήμα και η απαίτηση όλων μας .
Οι προβληματισμοί αφορούσαν τη δυνατότητα εφαρμογής της ρύθμισης και είναι πολύ σημαντικό ότι σήμερα η Αυτοδιοίκηση έχει σταθεί πολύτιμος αρωγός σε αυτή την προσπάθεια.
Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι
Βιώνουμε μία από τις μεγαλύτερες οικονομικές και κοινωνικές κρίσεις του τελευταίου αιώνα, με την ανεργία και τη φυγή των νέων κατά χιλιάδες στο εξωτερικό, με το γνωστό brain drain.
Έφυγαν όλα τα φωτεινά μυαλά. Έφυγαν τετρακόσιες πενήντα χιλιάδες νέοι άνθρωποι με πτυχία, μεταπτυχιακά, διδακτορικά. Γιατί; Γιατί δεν έβρισκαν εργασία.
Χρέος όλων μας, αγαπητοί συνάδελφοι, είναι να γυρίσουν αυτά τα παιδιά και πάλι στη χώρα τους, να γυρίσουν στην πατρίδα τους. Αυτή η γενιά –πιστεύω- θα είναι και η γενιά που θα αλλάξει πραγματικά την Ελλάδα. Γιατί αυτή η γενιά και το μπορεί και το γνωρίζει και το έχει.
Το εκπαιδευτικό σύστημα επιβάλλεται να κάνει τις αναγκαίες διοικητικές και γνωστικές προσαρμογές.
Χρειαζόμαστε ένα αποτελεσματικό, ευέλικτο και αποκεντρωμένο σύστημα διοίκησης στην εκπαίδευση.
Αυτή η προσπάθεια δεν ξεκινά σήμερα.
Ξεκίνησε με τον Ν.1304/82 και συμπληρώθηκε με τις ρυθμίσεις του Ν.1566/85.
Τότε σχεδιάστηκε μια οργάνωση διοίκησης με την Κεντρική Υπηρεσία , τις Διευθύνσεις και τα Γραφεία.
Με τον Ν.2817/2000 και το Ν 2986/2002 , έχουμε ένα ουσιαστικό βήμα αποκέντρωσης, συνδυασμένο και με την ίδρυση των περιφερειακών διευθύνσεων.
Το εύρος όμως των αρμοδιοτήτων και το ουσιαστικό περιεχόμενο ως προς :
ü την κατεύθυνση
ü την υλοποίηση
ü την αξιολόγηση των στόχων,
ü τη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής
ü και την προσαρμογή στις τοπικές ιδιαιτερότητες ,
είναι και παραμένουν ακόμα οι μεγάλες προκλήσεις.
Εμείς τολμήσαμε και δημιουργήσαμε Δομές.
Δομές που στήριξαν τη λειτουργία του σχολείου.
Βοήθησαν το καθημερινό έργο των μάχιμων εκπαιδευτικών.
Οικοδόμησαν σχέσεις συμμετοχής και συνέργειας με φορείς και γονεϊκά κινήματα.
Δομές που άνοιξαν το σχολείο στην κοινωνία , στη γειτονιά , στους γονείς.
Αυτές τις Δομές εσείς σήμερα καταργείτε.
Ακυρώνετε θεσμούς, που εξέφρασαν τους αγώνες των εκπαιδευτικών για δημοκρατία και επαγγελματική αξιοπρέπεια.
Να σας θυμίσω ότι ο Νόμος ορόσημο για το Ανοικτό Δημοκρατικό Σχολείο, ο 1566/85 της Κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ σχεδιάστηκε και γράφτηκε από εμπνευσμένους δασκάλους που υπηρέτησαν το θεσμό του Σχολικού Συμβούλου.
Ένας θεσμός που διαχρονικά καταγράφεται με θετικό πρόσημο στον κλάδο των εκπαιδευτικών.
Προτείνετε αλλαγές κ. Υπουργέ, οι οποίες έπρεπε να συντελεστούν σε ιδανικές συνθήκες διαλόγου και ζύμωσης.
Είναι αλλαγές που αφορούν την ποιότητα λειτουργίας της Σχολικής Μονάδας και το έργο των εκπαιδευτικών.
Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι
Το σχέδιο Νόμου για τις Δομές Υποστήριξης της Εκπαίδευσης,έχει στόχο τη δραστική μείωση των δαπανών για το σχολείο.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, καταργούνται τα ΠΕΚ, -οι Προϊστάμενοι Παιδαγωγικής Καθοδήγησης και οι Σχολικοί Σύμβουλοι.
Στη θέση τους δημιουργούνται τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ) σε επίπεδο Περιφερειακών Διευθύνσεων.
Το ΠΕΚΕΣ, όπως περιγράφεται στο Σ/Ν στερείται βασικών θεσμοθετημένων αρμοδιοτήτων που σήμερα έχουν οι Σχολικοί Σύμβουλοι.
Είναι υποστελεχωμένο, αφού ο αριθμός των «νέων» στελεχών (συντονιστές εκπαιδευτικού έργου) μειώνεται πλέον του 40% σε σχέση με τον σημερινό αριθμό των Σχολικών Συμβούλων.
Σε επίπεδο Διευθύνσεων, συγχωνεύονται υποστηρικτικές δομές ζωτικής σημασίας (ΚΕΔΔΥ-Συμβουλευτικοί σταθμοί Νέων – ΚΕΣΥΠ –ΚΕΠΛΗΝΕΤ) και δημιουργούνται τα Κέντρα Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ) τα οποία θα είναι κοινά και για τις δύο βαθμίδες της Εκπαίδευσης.
Η κατάσταση που διαμορφώνεται στην Ειδική Αγωγή είναι ακόμα πιο κρίσιμη.
Καταργούνται τα ΚΕΔΔΥ και μαζί μ’αυτά και η αναγκαία Διαφοροδιάγνωση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Η διαδικασία αυτή θα γίνεται πλέον από θεσμούς εκτός εκπαίδευσης.
Αυτό θα έχει τραγικές συνέπειες για τους γονείς και τις οικογένειες παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Η ίδια λογική συρρίκνωσης παρατηρείται και στην μετεξέλιξη των Κ.Π.Ε σε Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Κ.Ε.Α).
Σε αυτά θα ενσωματωθούν οι αρμοδιότητες των υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Θεμάτων.
Κύριοι της Κυβέρνησης ,
Να σας θυμίσω ότι για τις επιλογές Στελεχών στην Εκπαίδευση μέχρι το 2015 , είχαμε ένα Νόμο ή ένα Προεδρικό διάταγμα για κάθε κυβερνητική Θητεία.
Από το 2015 μέχρι και σήμερα αυτός είναι ο 4ος Νόμος που φέρνετε για τις επιλογές. Τα συμπεράσματα δικά σας.
Ο Νόμος 3848/2010, είναι κατά γενική ομολογία ο Νόμος με τις πλέον αντικειμενικές επιλογές, ένας νόμος μάλιστα ο οποίος είχε ψηφιστεί –να θυμίσω- από τα 2/3 της Βουλής.
– Δομημένη Συνέντευξη ,
– Τράπεζα Θεμάτων ,
– Συμβούλια Κύρους ,
– Δηλώσεις Προτίμησης μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών.
Μας ρωτάτε, τι έχουμε να προτείνουμε για το σύστημα επιλογών .
Σας απαντάμε 3 χρόνια τώρα,
– ότι ο Νόμος 3848/2010
– με τις απαραίτητες μικρές βελτιώσεις
είναι για εμάς σημείο αναφοράς.
Να σας θυμίσω ότι σε αυτό το Νόμο προβλέπεται η απόκτηση του Πιστοποιητικού Διοικητικής και Καθοδηγητικής Επάρκειας από το ΕΚΚΔΑ.
Μια διαδικασία που θα έλυνε οριστικά το θέμα της αποτίμησης της προσωπικότητας, της επάρκειας στη ξένη γλώσσα και της ικανότητας στην άσκηση διοίκησης.
Εμείς δεν μπορέσαμε να το γενικεύσουμε αν και το ξεκινήσαμε.
Εσείς το καταργήσατε, αφορίσατε τη συνέντευξη, αποδομήσατε τα συμβούλια , κύρους και μας παρουσιάσατε με τον 4327/2015 μια πρόταση, η οποία προέβλεπε ουσιαστικά την εκλογή των στελεχών της Εκπαίδευσης.
Λάστιχο η μοριοδότηση της Διδακτικής Υπηρεσίας , εκκρεμές η μοριοδότηση των επιστημονικών προσόντων και η συνέντευξη πολυεργαλείο στα χέρια των ελεγχόμενων Συμβουλίων Επιλογής.
Γιατί καταργείτε με το σχέδιο Νόμου τη δομημένη Συνέντευξη με την Τράπεζα θεμάτων;
Γιατί οι δηλώσεις προτίμησης πριν τη συνέντευξη;
Να σας θυμίσω ότι ήταν μια ρύθμιση, που με δική μας παρέμβαση αλλάξατε και στον προηγούμενο νόμο 4473/2017 για τις επιλογές.
Κύριε Πρόεδρε
Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι
Εμείς θέσαμε τις κόκκινες γραμμές,
- Επιλογές κάθετα, ξεκινώντας από τους Περιφερειακούς Διευθυντές, τους Διευθυντές Εκπαίδευσης, τους Σχολικούς Συμβούλους και μετά τους Διευθυντές Σχολικών Μονάδων, για να μπορεί να υπάρξει και η κινητικότητα.
- Συμβούλια Κύρους με τη συμμετοχή του ΑΣΕΠ και του ΕΚΔΔΑ.
- Δομημένη Συνέντευξη. Χαιρετίζουμε την επαναφορά της μαγνητοφώνησης. Θα ήταν όμως σημαντική και η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων.
- Προσμέτρηση διδακτικής Υπηρεσίας για όλα τα στελέχη επί θητεία στη Διοίκηση & Εποπτεία της Εκπαίδευσης
- Μεταβατικότητα στο μέτρο των θητειών και μόνο για την ίδια θέση
Κύριε Υπουργέ,
Την πρώτη μέρα συζήτησης του νομοσχεδίου σας είπαμε ότι ως Δημοκρατική Συμπαράταξη θα καταψηφίσουμε το εν λόγω νομοσχέδιο, ένα νομοσχέδιο το οποίο είχε στη διαβούλευση 52 άρθρα. Κατέληξε να έρθει προς συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων με 114 άρθρα. Σας ζητήσαμε να αποσύρετε τα άρθρα τα οποία δεν μπήκαν στη διαβούλευση και θέσαμε τις «κόκκινες» γραμμές που εμείς θεωρούσαμε ότι έπρεπε να μπουν για το καλό της εκπαίδευσης. Εσείς δεν το κάνατε, γι’ αυτό και καταψηφίσαμε το νομοσχέδιο επί της αρχής.
Κύριε Υπουργέ, ο χώρος της εκπαίδευσης είναι ένας χώρος διαβούλευσης και διαλόγου, όπως είπα και πριν.
Σας καλούμε έστω και τώρα να κάνετε αποδεκτές τις προτάσεις μας για να σταματήσει επιτέλους το ράβε – ξήλωνε στην εκπαίδευση.