Οι τιμές της απλής αμόλυβδης βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης κινούνται πτωτικά, μέσα στον Ιούλιο. Ωστόσο, εξακολουθούν να είναι ακριβές για το μέσο νοικοκυριό, γι’ αυτό και το πρόσημο στην κατανάλωση παραμένει αρνητικό.
Στο ερώτημα πόσο και αν θα συνεχιστεί αυτή η καθοδική πορεία στο κόστος των καυσίμων δεν μπορεί κανείς να απαντήσει με σιγουριά, «δεδομένης της έκρυθμης κατάστασης που επικρατεί, διεθνώς, στο “ενεργειακό”», όπως επισημαίνουν στον «Ε.Τ.» φορείς της συγκεκριμένης αγοράς.
Ειδικότερα σε σχέση με την πορεία των τιμών, χαρακτηριστικά αναφέρεται πως το μέσο κόστος της απλής αμόλυβδης βενζίνης, πανελλαδικά, ήταν την 1η Ιουλίου 2,398 ευρώ το λίτρο, στις 10/7 έπεσε στα 2,352 ευρώ, στις 15/7 στα 2,315 ευρώ και στις 20/7 στα 2,255 ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝ).
Αντίστοιχα, η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης ξεκίνησε από 2,102 ευρώ το λίτρο (1/7), πήγε στα 2,023 ευρώ (10/7), έπειτα στα 1,987 ευρώ (15/7) και στις 20/7 διαμορφώθηκε στα 1,975 ευρώ.
Χάρτης
Σε επίπεδο νομών, χθες, στην Αττική η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης ήταν στα 2,185 ευρώ το λίτρο και στη Θεσσαλονίκη στα 2,189 ευρώ. Οσον αφορά στους νησιωτικούς νομούς, στα Δωδεκάνησα διαμορφώθηκε στα 2,389 ευρώ το λίτρο, στη Ζάκυνθο στα 2,276 ευρώ, στο Ηράκλειο στα 2,294 ευρώ, στην Κέρκυρα στα 2,298 ευρώ, στην Κεφαλλονιά στα 2,360 ευρώ, στις Κυκλάδες στα 2,539 ευρώ, στο Λασίθι στα 2,310 ευρώ, στη Λέσβο στα 2,332 ευρώ, στη Λευκάδα στα 2,295 ευρώ, στο Ρέθυμνο στα 2,319 ευρώ, στη Σάμο στα 2,313 ευρώ, στα Χανιά στα 2,272 ευρώ και στη Χίο στα 2,228 ευρώ.
Διεθνείς τιμές
Σημειώνεται πως η τιμή του μπρεντ κινήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής (22/7) πάνω από τα 103 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, όπως έχει διευκρινίσει και ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), οι χονδρικές τιµές στην Ελλάδα καθορίζονται από τις διεθνείς τιµές των τελικών προϊόντων πετρελαιοειδών -όχι από τις τιµές του αργού- και διαμορφώνονται από τον μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων ηµερών (των τελικών τιµών του κάθε προϊόντος). Εποµένως, είναι λογικό να υπάρχει µια σχετική υστέρηση στην εµφάνιση των αυξοµειώσεων των διεθνών τιµών στην ελληνική αγορά. Οι εταιρίες εµπορίας διαµορφώνουν τις τιµές τους, καθηµερινά, µε βάση τις τιµές των διυλιστηρίων. Οσο, μάλιστα, είναι σε ισχύ το «πλαφόν» (σ.σ. περιθώριο μικτού κέρδους), η εφοδιαστική αλυσίδα είναι υποχρεωµένη να περνά τις όποιες αυξήσεις ή µειώσεις υπάρχουν στην αντλία.
Η κατανάλωση
Μιλώντας στον «Ε.Τ.» ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Γιώργος Ασμάτογλου, επεσήμανε πως φέτος καταγράφεται μείωση στην κατανάλωση της απλής αμόλυβδης βενζίνης, της τάξεως του 30%, συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή θερινή περίοδο (Ιούνιος-Ιούλιος 2021). Στο δε πετρέλαιο κίνησης η μείωση της κατανάλωσης κυμαίνεται περίπου στο 10%. Ωστόσο, αξίζει να επισημανθεί πως η πλειονότητα των πετρελαιοκίνητων οχημάτων αφορά σε επαγγελματίες. Δεδομένου, λοιπόν, πως το αυτοκίνητο είναι «εργαλείο» της δουλειάς τους δεν θα μπορούσαν να κάνουν οικονομία στα καύσιμα, στο βαθμό που θα το έκανε κάποιος ιδιώτης, που θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί από τις συγκοινωνίες.